Aug 1, 2010

Dari Annas...... Pure n Uncut!!

PERINGATAN: Cerita ni bukan yang sudah biasa anda baca.

Mengajar di sekolah bukanlah cita-cita Hamdan bin Sulaiman. Cikgu Hamdan.

"Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?", tanya seorang anak muridnya. Husin namanya. Nama yang agak jarang-jarang dalam cerita kanak-kanak.

"Oh, awak nak tahu ke?", Hamdan memberi respon sambil lewa kepada Husin.

"Ya, kami nak tahu!!!!", yang ditanya Husin tapi satu kelas menjerit.

Hamdan tenung satu-satu muka kanak-kanak bawah jagaannya itu. Melur, Najib, Ahmad, Ali(nama koman), Siti(juga koman), Shahrol, Haizat, Safwan, Firdaus, Azizah, Ros, Cempaka, dan lain-lain. Mereka tak makan tenung. Budak-budak.Perbuatan Hamdan sia-sia.

"Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.", Hamdan memberi arahan dengan bersungguh-sungguh kepada Husin.

"Baiklah...apa yang saya harus buat?", Husin bertanya. Nampak ada kesungguhan.

"Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING CANTIK tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rum..", belum sempat Hamdan menghabiskan arahan..

"Ok, stop!", Husin memotong stim Hamdan untuk memberi arahan.


"Saya dah tau apa nak buat", Husin meneruskan katanya sambil berlalu pergi.

Dalam menunggu Husin kembali, Hamdan pun menyuruh kanak-kanak lain membuka buku sambil mengajar Filosofi walaupun sepatutnya dia perlu mengajar subjek Sains.

Apabila Husin balik semula ke kelas, maka Hamdan pun bertanya kepadanya.

"Mana rumput yang cikgu suruh petik?" 

"Ini dia", jawab Husin sambil menunjukkan hasil petikannya kepada Hamdan.















 
Husin: Ini dia cikgu!! Saya dah jumpa 'rumput' yang terbaik!!


"Ya, awak betol.. Pure and uncut!!", kata Hamdan.


"Husin, KITA KAYAAAAA!!!", sambungnya lagi.


p/s: watak Husin ni tak berubah-ubah dari siri pertama, entri "Rokok Daun". Cerita ini diriwayat oleh Annas Syafiq ketika bertandang ke rumah sewa gua. Tapi gua tokok tambah ketika beliau bercerita. Jadilah seperti ini. Haha. Tak lupa juga pada semua yang ada ketika itu (Faridnando, Eri, Xavizan yang gua nampak macam Aamir Khan hari tu.. Hahaha.).. Time kasih sume..
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

11 comments:

Anonymous said...

nseb baik ada selit nma ku dlm ni cerita..
klu xda..
I DISLIKE OTAK N JANTUNG..
hahahaha
memg kesah benar dok..

Pert Doherty said...

Siak.. sape syal anonymous ni.. Antu.. antu...hahaha

wak said...

haha.. mmg pure and uncut..
igt cerpen ape la yg ko nk smpaikan..
mmg best~

Pert Doherty said...

Haha.. yeah bebeh.. husin dan hamdan seterusnya menjadi peniaga 'rumput' yang terkenal... hahaha

penggodam said...

nk sikit rumput 2..nk wt ulam sambil layan radiohead sehau dua..

Pert Doherty said...

To penggodam, haha.. bahya dok di malaysia.. hahaha.. ko nk layan kt baghdad boleh ar...

faridnandotorres said...

pert..
TAHI..!!!!!!

aLy said...

ahahahahah
husin ni memang bijak la
XD





ps:eh pert, mana pegi pengarang ke2??

Pert Doherty said...

To Aly, da lama gak dia tak nulis.. dia mau rehat-rehat... jd gua pon kongker... haha

Zarpeno said...

ahahah tu rumput ka pokok yg kau cabut!!!

Pert Doherty said...

To Zarpeno, skali pokok tu boleh wat cikgu jadi kaya daaa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...