Aug 30, 2010

31 Ogos 1957: Tanah Melayu dijajah

31 Ogos 1957 itu tarikh untuk duduk dalam sangkar.

Cuba fikir, sebelum kita menandatangani kemerdekaan.. adakah kita tertakluk kepada peraturan-peraturan mengarut, undang-undang durjana inggeris? 

Selepas menandatangani Kemerdekaan itu, apa yang kita dapat?

Kononnya ini negara kita Malaysia. Tapi dari mana datangnya Malaysia itu? dan kemana hilangnya Tanah Melayu?

Gua bukan siapa-siapa, tak pernah lulus subjek sejarah. Tapi bila gua pikir-pikir, adakah benar 31 Ogos itu tarikh sebenar-benarnya kemerdekaan itu?


Kebetulan ke ni??
Tapi tak pe.. Sambutlah Hari Kemerdekaan Dijajah anda dengan gembira. Harap-harap dapat fikir pelan-pelan. Moga-moga Tanah Melayu kembali hidup seperti zaman dahulu. Aman dan sentosa..

p/s: Harap-harap kamu sume dapat jumpa lailatulqdar. Huhuu... di samping sambut Hari Merdeka kamu..
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

12 comments:

nazrin zaidi said...

31 ogos tak lain ialah tarikh penjajahan baru.

Cik Aish said...

kadang-kadang..kita melaung2 kan kemerdekaan. ungkapan satu Malaysia..tapi masing-masing masih terlalu enteng pemahaman dan penghayatan mereka. lihat saja trend masa kini..Melayu, Umat islam khasnya..dalam diam mula dijajah. Bangsa lain mula hilang rasa hormat pada kaum dan agama kita..jadi..harap-harap..kita semua dapat perbetulkan mana yang sudah terlajak..:) selamat hari merdeka!

Pert Doherty said...

To nazrin zaidi, betol!, Kita bukan main gembira sambut setiap tahun.. mengira-ngira bilangan hari tahun kemerdekaan.. apakah sebelum tarikh itu kita belum merdeka??

Tapi takpe la.. setiap orang ada pendapat tersendiri..

Pert Doherty said...

To cik aish, kita kan diajar untuk pura-pura cinta pada negara.. pada hakikatnya kita sentiasa cinta pada wang.. (tibe-tibe masuk topik lain).. hahaha

kalaulah pembelajaran sejarah di sekolah dirombak semula.. buat kajian secara terperinci, sebenar-benar sejarah malaysia......

....

ah cai said...

memang betul merdeka laa...kan dengar diorang laung2 merdeka...hahahaha

ok, bagi aku, aku x hairan pasal kemerdekaan...sebab kalau kita "dijajah" oleh siapa2 pon, tetapi kalau "pemerintahan" dia bagus, adil, x kisahkan? bukanlah di sini aku ckp sekarang ni x bagus..organisasi mana yang perfect kan?...zaman pemerintahan madinah dulu lain lah kan...

well, balik pada perkataan kemerdekaan tadi, aku x heran sebab apa? sebab aku lagi suka kepada perkataan "bahagia"....peace!

Pert Doherty said...

To Ah cai, hoho.. aku suka aman..

Anonymous said...

hoo!! Ko taw hoo!!

Pert Doherty said...

leng gong mei ah..

Anonymous said...

aku trpikir, apa agaknya kandungan rundingan antara British & Tunku pd ms nk mnagih kemerdekaan tu????

Pert Doherty said...

Ro anonymous, aku pun memikirkan pasal tu.. ada sesiapa punya sumber tepat isi kandungan rundingan kemerdekaan di london? termasuk rundingan lisan.. jeng jeng jeng...

Saifudin Isa said...

31 ogos agenda penipuan sepanjang zaman jika tidak dikupas dengan terperinci.

kepala manchiss said...

izinkan wa mnyampuk penuh hormat....
tiada PENAGIHAN KEMERDEKAAN yg berlaku...
masing2 perjuangkan kpentingan "masing2x"...

hasilnya, smpai hari ni la golongan2 bawahan trus dperkotak katik dgn retorik propaganda pemimpin tercinta yang ada..
hasilnya, smpai hari ni la manusia2 kerdil masih menatap buku teks sejarah yg telah penuh dgn warna2 dusta..

smua itu spt selimut bagi mereka2 yg bermimpi basah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...