Mar 6, 2010

Pelajaran atau Duit? Mana lagi penting?

Gua banyak duit. Sape nak?

Gaji besar macam Bill Gates. Sume orang nak kan? KAN? Bangsat.. sume nak duit kan? KAN? Hidup sekarang ni semua perlu pakai duit la sial.. Nak berak pon kena bayar. Kalau berak merata lagi banyak kena bayar. Kenapa orang pandang duit tu tinggi betol. Ada orang penah cakap "sape nak pandang duit ko kalau ko xde ilmu".. oi babi.. ko tengok la sendirik... Secara jujur.. sape nk pandang ilmu kalau dah ada duit yang tak akan habis. Woi.. kalo ko nak bayar hutang bank pon kne pakai duit.. bukan pakai sijil.. ade ke diorang pandang sijil ko. 

Sekejap lagi mesti ramai yang betah pendapat aku dengan bercakap "Apesal ko da tau ada sijil tak nak cari keje.. dah keje baru ada duit".  Ha.. tu yang aku nak cakap.. Di akhir ayat tadi da perkataan DUIT. Betol tak? Duit kn?? emm.. aku tak payah cakap banyak la.. Dari ayat tu pon tetap mengagungkan duit.

Sebab ape kamu semua agungkan sangat duit tu? Sebab bila berharta semua orang pandang tinggi. Hebat. Walaupun perangai macam sial, macam bangsat. Semua orang nak datang dekat, pasal nak duit milik si kaya babi. Aku memang iri hati dengan si kaya. Ye. aku pon pandang tinggi duit tu. Dan aku memang cuba untuk tak hipokrit. Kalau orang kasi aku amik. Aku tau nilai duit tu macam mana.
Tapi aku nak tau manusia ni hidup untuk ape? Biasanya yang aku paham, sejak dari zaman dulu. Manusia hidup untuk makan.. Makan untuk hidup.. Tapi sekarang manusia hidup unuk duit. duit. duit. Babi. Aku pon rupanya dah tergolong dalam golongan ini. Pengagungan duit.

NO MONEY NO TALK. Fuck off. Hina sangat ke bila takde duit bongok. Aku tak kisah pasal aku ada duit ke tak. Tapi masyarakat dan juga dunia memaksa semua megejar duit. Esok mati kan boleh bawah duit pergi syurga. Pegi mampos. Ingat boleh ke. Hari ni cari duit banyak-banyak.. Esok mampos. Setel satu sen pon tak dapat.

Aku sebenarnya tak paham dengan manusia ni. Ape yang diorang nak sebenarnya? Tak pernah puas. Ye. Aku pun mungkin bila dah jadi kaya pon macam tu. Tapi aku rasa aku nak duit yang boleh buat aku tak sesak je. Maksudnya, duit tu sentiasa ada. Bukan berlebih-lebih sampai tak bayar zakat harta. Aku nak beli rumah, aku nak beli kereta, aku nak beli LML Star Deluxe atau LML Star 4T.. Pastu aku nak kawin (kena pakai duit gak).. Pastu duit aku cukup la wat makan, wat jalan sikit-sikit. Pastu aku tau aku hidup tak lama, aku pun mati. Dah tak perlu duit tu.

Berbalik pasal "sape nak pandang duit ko kalau ko xde ilmu".. Poyo! Itu statement orang poyo. Rezeki masing-masing. Kalau dah ditakdirkan orang tu blajar pandai. Semua jenis sijil dia ada. Tapi dia tetap miskin. Mesti orang tetap tak pandang dia. Tade orang kisah pon kalau ko ada sijil ape pon. Bawak la merata tempat. Pegi la mall mana-mana bawak la sijil tu ke hulu ke hilir takde orang amik kisah. Kalau ko takde sijil tapi ko bawak Ferari ke, Roll Royce ke mesti terpusing orang tengok ko bawak keter tu. Manusia.. Tetap membanding-bandingkan.. 

Nak kawin kena pakai duit. Kalau tak takde orang kisah pon ko nak kawin. Kawin la dengan unta. Bakal mertua ko pon tak amik kisah kalau ko takde duit. Ko tunjuk la sijil berjela-jela. "KO INGAT ANAK AKU NAK MAKAN KERTAS SIJIL TU KE?".. Itu la jawapannya.. Sekarang dapat dibuktikan duit lagi penting daripada pelajaran. Percayala. Si bangsat Bill Gates tu bukan budak pandai.. Albert Einstein bukan orang kaya. Kaya lagi Rooney aku rasa.  Rooney pon bukan engineer, bukan doctor, bukan accountan dan juga bukan presiden. Orang sekarang pandang duit. Bukan pelajaran. Orang tengok bakat baru kasi duit. Setakat sijil ramai lagi boleh dapat la. Ko pg exam meniru pastu full mark. Setel. dapat gak 4 flat.. Pastu ramai-ramai dari yang dapat 4 flat tu ada la bape kerat yang kerja bagus. Pastu yang kerja bagus tu je yang dipandang.

Kesian ko pakcik. Tak pasal pasal ko pon masuk dalam cerita aku. Haha.

Wah.. Pert ada sebut nama aku la.. Bangganya aku.


haha.. penat cerita pasal duit..
aku percaya duit lagi penting. Ada sijil bukan boleh wat pegi beli moto. Bukan boleh simpan ASB..
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

12 comments:

suhaimi said...

money is everything...
but everything is not about money...
keep thinking & thinking....

Pert Doherty said...

to suhaimi.. haha.. saje je aku wat pos ni.. nk tgk respon org.. penting sangat ke duit ni.. haha..

NURJIA HIDAYAH said...

sy prefer pelajaran lg penting
yes money is also important
tp dgn pelajaranlah kite leh wut duet
tnpa pelajaran duet x pn de

Irwan Bin Jamaluddin said...

duit ngan pelajaran sama penting. tanpa duit, kita tak akan dapat peluang pendidikan terbaik walaupun kita ada kelayakan. biasiswa semakin hari semakin terhad

Mohd Johari Rosli said...

job

Pert Doherty said...

To NURJIA HIDAYAH, pendapat setiap orang berlainan. Kamu betol. Tapi ada juga orang lain betol. Pada pendapat saya. Kalau takde duit xboleh bayar yuran.

Pert Doherty said...

To Irwan Bin Jamaluddin, ada betolnya pendapat anda. Cuma bila ada sijil yang berprestij, gaji pon lebih. kalau orang tak sekolah pon boleh dapat duit kerja. tapi bila ada sijil, ada lebih advantage la. betol x?

Pert Doherty said...

To Mohd Johari Rosli, yeah.. tu yg plg penting.. kerja.. kerja baru ada duit..

aku said...

ya la, ada duit bukan boleh bawa ke mati. tapi mulut kuang haja, celupar macam ko ni, ada duit banyak mana pun orang tak pandang. menyampah ada la.. sebab tu ilmu lagi penting, kalau xdak ilmu jd mcm kamu ni la, sumpah seranah je taunya..

Pert Doherty said...

Haha... xbest la berdebat mcm ni.. melibatkan keperibadian.. lihat pada isi2 penting dalam karangan saya ye encik "AKU".. :) bagitau aku kat mana silapnya.. baru sedap berbincang.. :)

boleh kan? kalau org kuag ajar mst kena balas kuang ajar ke?

Fontonk said...

apa pengajaran yg aku dapat?
jadilah macam Nabi Muhammad S.A.W.
Sentiasa berserdehana.

peace bai.
ahahaha

Pert Doherty said...

Peace bananas. haha.. rilex2 sudeh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...