Mar 10, 2010

Guru tidak boleh kenakan hukuman fizikal. Ye ke?

Guru tak boleh kenakan hukuman fizikal
KUALA LUMPUR: “Tiada peraturan yang membolehkan guru mengenakan sebarang hukuman fizikal terhadap murid,” kata Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom.
Beliau berkata demikian mengulas tindakan seorang guru Pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan SS 17 yang didakwa mencubit pipi dan lengan seorang murid Orang Kurang Upaya (OKU), Zulhilmi Hakim, 12, hingga meninggalkan kesan lebam.


Kejadian berkenaan disedari bapa mangsa, Ismail Humaidi Ahmat, 45, selepas menjemput anak kedua daripada tiga beradik itu dari sekolah, di Subang Jaya, jam 3 petang, Isnin lalu. Baca seterusnya di myMetro.

Haha.. lawak benar la artikel pasal Guru tidak boleh kenakan hukuman fizikal. Ala. memang la tak boleh cikgu bantai lebih-lebih, tapi cam tak biasa lak kena denda fizikal (contohnya: cubit, sebat pakai pembaris kayu kuning yang panjang, tarik sideburn, piat telinga, tampar, lempang, jentik, lagi ape-ape la yang simpel-simpel).

Budak-budak sekarang memang ngade-ngade. Rilek la wei. Baru kena sikit dah gelabah. Dulu Cikgu Azmi cubit budak sampai lebam rilek je. Takde pon budak bising kat mak bapak. (kalau bagitau mak bapak, makin kena banyak). Haha. Korang ni (budak-budak sekarang) Budak sekarang banyak lemak, alasannya mak bapak sendiri pon tak pernah sebat, lempang atau buat pape hukuman. Pasal ape mak bapak korang tak pernah buat benda tu semua??? pasal diorang tak amik kisah dengan korang. Mak bapak korang sibuk dengan kerja, tak amik tau pon pasal perangai ko yang sebenar. So kalau ko wat jahat kat sekolah pon, mak bapak ko tetap defend.


Aku dulu kena bantai rilek je, tapi melawan gak la. Tapi takde la aku pegi ngadu kat mak bapak bawak ke surat khabar ke. Em pelik la korang ni. Kalau takde wat salah, takkan cikgu tetibe nak bantai ko. Pasal ko ada wat salah la bingai!! Malas la aku nak terangkan. Kalau ko datang sekolah wat sume homework, takde bising-bising kat kelas, takde berak kat moto cikgu, takde curik kuih kat kantin, aku rasa takde sorang cikgu pon nak kacau ko. Bodoh la budak-budak sekarang. Siap ada yang dah pandai beromen kat sekolah la, hape ntah lagi. Mana la cikgu tak mengamuk.

Cikgu tu bukan setakat pengajar, dia tu jugak la pendidik. Kalau setakat pengajar, aku rasa dia hanya ajar dan lepas mengajar balik. Itu je. Tapi nilai seorang pendidik itu bukan habis setakat mengajar akademik. Nilai-nilai murni pon dia kena titik beratkan. Sape lagi nak tolong tengok-tengokkan disiplin murid-murid?? Tukang kebun sekolah? atau mak cik kantin?? atau mak bapak korang nak kena mengadap korang kat kelas??.. Takkan punye.. Cikgu la yang terpaksa memikul tanggungjawab.. Mula-mula cikgu tegur, kalau bebal sangat tak reti-reti, pak imam pon hilang sabar. Ape la korang ni.. Kalau hidup dah tak boleh ditegur nak jadi ape. Aku tau, darah muda, sume yang nak menang, cikgu je yang salah.

 kalau cikgu wat macam ni.. haha.. agak melampau..

Cube la fikir baik-baik. Tengok produk-produk murid zaman era hukuman fizikal masih dibolehkan. Ada beza tak dengan murid-murid zaman sekarang yang dah tak rasa sebat, piat, pukul atau cubit ni. Banyak bezanya. Boleh fikir sendiri. hai.. budak-budak sekarang.. Felik la ku.. felik yang teramat.. Manja macam babi ternak yang warna pink tu. (aku tak cakap semua, dan aku tak tuju kepada sesiapa secara spesifik..)



Artikel di blog lain:

Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

8 comments:

Tupai Karan said...

budak2 lani..manja ketoi teik..depan org tua berlagak suci..bwekk

kalu ikut keratan berita murid OKU tu mmg kesian la, but i bet bebudak skang xdaknya yg baik tahap dewa, nakal tu mesti ada (pengaruh kwn2 yg spoilt)..kalu bukan cekgu bg pengajaran abes sapa lg?

Pert Doherty said...

to tupai karan, betol tu. dlu zaman kita kecik. kena tempeleng.. rilex je.. pasal memang ada salah. bukan takde salah.. budak-budak sekarang banyak sangat songel.. dah salah, wat cara salah..

Si Panda said...

kalau dulu2 kena rotan ok jer parents.. siap parent marah lagi kita adalah sebab nakal.. hahaha.. parent zaman sekarang jer mengada2.. manjakan anak.. bengang!!

Pert Doherty said...

To Si Panda, betol gak pendapat ko.. mak bapak zaman sekarang ni punca jugak.. meby diorang nk merevolusikan generasi sekarang. tetapi cara yang salah.. sayng buakn bermakna biar..

mohd said...

tpi klau da name ikie pukimak..
mmng la sial... nak haram

Pert Doherty said...

Haha.. jadah.. itu lain kes dok.. haha

Kepala Manchiss said...

mari menuju kiamat..kah kah kah..

Anonymous said...

liverpool sampah..hahahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...