Jun 29, 2011

Sasterawan

Gua selak akhbar 'Pencetus Minda Rakyat'.

Ada berita pasal gelaran sasterawan A. Samad Said ditarik. Gua pun ragu-ragu.

Tapi A. Samad Said jawab senang je.



*      *      *

Yang gua tahu, benda ni berkaitan Bersih 2.0. Lu tak tahu Bersih 2.0? Ohhh.. lu orang Mexico. Maaf.


Ada kala gua bantah juga Bersih 2.0, ada kala gua sokong juga. Tengok mana yang boleh pakai la. Tapi gua tak sarankan siapa-siapa yang dah berbini, dah berlaki, dah beranak untuk pergi perhimpunan ini. Lu tahu tak sejarah zaman revolusi Tanah Melayu dulu. Akibat menentang British secara radikal, ramai yang dituduh sebagai komunis. Tidak kira melayu atau cina. Selagi nama mereka ada dalam saspek yang menentang British, semuanya ditangkap, dipenjara. British sebenarnya paling takut bila bijak pandai membuat persatuan, parti dan komplot menjatuhkan mereka. Kebanyakannya penentang yang dianggap radikal itu hanyalah golongan guru-guru, penulis-penulis dan graduan universiti; jenis orang-orang yang pandai baca, pandai menulis. 

British lagi gentar golongan demikian sebenarnya. Mereka lebih takut kuasa mental berbanding kuasa fizikal. Kuasa Mental tiada had, ianya akan terus wujud walaupun pemilik asalnya mati. Terus disalurkan pemikiran-pemikiran kepada anak-anak, pengikut-pengikut malah penjual putu bambu. Jadi untuk mengelakkan Melayu berkuasa secara mutlak, mereka menahan dan membuat perjanjian kepada Parti Haluan Kanan.

Berbalik kepada Bersih 2.0, walaupun agenda Bersih 2.0 ini bercampur aduk tapi perkara ini seakan-akan mengulangi sejarah. Bagaimana A. Samad Said mahu menjebakkan dirinya ke dalam Bersih 2.0 ini? Gua berfikir, dia cuma seorang yang dah hidup sejak dari Zaman British, Zaman Jepun, Zaman Komunis. Jadi dia tahu apa yang berlaku. Dan pada fikirannya Malaysia perlukan revolusi seperti ini. Tetapi Malaysia bukan negara bebas bersuara. Jadi, kemugkinan untuk Bersih 2.0 ni gagal adalah besar.

Pemegang takhta di Malaysia sanggup buat apa saja untuk kekalkan penguasaan dalam tempoh tertentu. Harap maaf kalau gua mereka-reka cerita. Tetapi hakikat naluri manusia memang demikian. Gua bercakap lebih kepada kehidupan manusia. Kalau lu jadi PM, lu still manusia kan? Jadi gua bercakap atas dasar manusia sama manusia. Dan gua dah melalut.

Babi.

Apa benda ni Bersih 2.0. Tapi gua ingat balik waktu Bersih yang 1st dulu, gua ada juga. Polis-polis semua bawa MP5, celaka betul masa gua lalu dekat Pasar Seni. Macam la orang yang ikut perhimpunan Bersih tu kuat-kuat semuanya, yang gua tengok, semua orang-orang tua. Pakcik-pakcik, makcik-makcik.. apa aja lah mereka boleh buat. Gua geleng kepala, hisap rokok seludup.

Gua tulis panjang-panjang pun tiada guna.

Bangsat.

"The revolution is not an apple that falls when it is ripe. You have to make it fall."
- Ada yang cakap ini ayat Che Guevara entah betul entah tidak


p/s: Gua tahu rakyat Malaysia ni punk-punk belaka.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

12 comments:

yenyenpreng said...

thumbs up bro.tak melalut sangat.point sampai!

Kepala Mancis said...

jenis bebel bosan. pundek.

[ a D D y ] said...

jenis sistem pun kafir punya apa mau tentang2..kita tentang tukar sistem la lagi syok..

De Mois said...

bersih sebenarnya suci tapi dirosakkan pihak tertentu

Menarik di SuaraSendiri
Sejauh mana BERSIH bertindak bersih

Undi disini
Adakah wajar perhimpunan diteruskan?

run aziluz said...

aku suka betul pos ilmiah macam ni.

Pert Doherty said...

adi, mengarut apa?

Pert Doherty said...

malas aku layan de mois.. gemok.. (diskriminasi.. kah kah)

Pert Doherty said...

run, kepala hotak apa ilmiah macam ni?

bayang hitam said...

pert, kau hebat!

feyza said...

pehh pert sejarh kau a ehh..~

Pert Doherty said...

ah cai.. nak punggung gua?

Pert Doherty said...

micelanos.. gua dapat B4

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...