Jun 17, 2011

Tugu (part 0)

Asalnya gua nak bikin entri ini untuk edisi Merdeka. Tapi gua bukan jenis penyabar. Jenis amarah tu masih bercinta sama ruh gua. Tapi besok lusa gua penyabar juga.

Lu orang tak kenal benda ni memang payah la.

Gua tak rasa benda ni sebagai penghormatan untuk perajurit negara. Gua tak rasa yang negara kita punya perajurit selepas British memerintah. Lain la zaman batu belah batu bertangkup, zaman Laksamana Bentan. Masuk zaman orang putih dah ada takhta, satu umat melayu, cina atau india di negara ni hanya jadi balachi kalau masuk polis atau soljar. Tiada erti perajurit. Anjing Kompeni.

Konon tugu ini dibina atas kematian 'perajurit' (terlalu cantik kalau disebut perajurit walau sebenarnya hanya orang suruhan British) yang berjuang menentang Komunis. Konon komunis penjenayah nombor satu negara. Fakof.

Apa erti perjuangan polis-polis hutan membanteras komunis ni? Adakah mereka tahu punca asal peperangan ini? Atau hanya terima dan percaya lalu jadi syahadah apabila mendengar berita-berita dari corong radio? Mahu syahid menentang komunis? Hehe.. Gua bukan ahli dalam hal ini. Tapi tahu-tahu juga.

Gua tak rasa nak habiskan cerita ini hari.

bersambung


p/s: gua gembira samar-samar ini hari.

Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

1 comment:

Saifudin Isa said...

gua bersependapat dengan hujah lu pert

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...