Jun 18, 2011

Pahala

"Kau tahu, Din? Kalau kita tarawikh bulan puasa tu ada ganjaran yang beza-beza tiap hari puasa tu.", ujar Daud. Rosdin yang sedang membaca akhbar 'Mingguan Bumi' menjeling sebentar ke arah Daud.

Rosdin tarik nafas panjang.

"Hmm..", Rosdin mengiyakan saja kata-kata Daud. Terus membaca.

"Contohnya malam pertama puasa tu, ganjarannya 'terlepaslah ia dari dosa-dosanya seperti ketika ia baru dilahirkan oleh ibunya'. Kau bayangkan macam jadi bayi semula. Tanpa ada apa dosa", Daud terus-menerus membentangkan isu tarawikh kepada Rosdin. Sedang Rosdin masih asyik dengan isu Dasar Ekonomi Baru dalam 'Mingguan Bumi' itu. Namun sesekali menjeling juga dengan ekor matanya.

"Yelah Daud", Rosdin masih mengiyakan namun matanya masih tertumpu pada kertas surat khabar. Baginya hal dalam surat khabar itu lagi penting dari mendengar omelan Daud. Daud kalau dilihat dari luarannya nampak warak. Senang cakap dia orang tabligh la. Petang nak ke senja tu mesti dia dah keluar rumah. Pergi dari satu rumah ke rumah lain, mengajak ke surau. 

"Lagi satu Din, macam malam ke dua puluh sembilan pulak, 'Allah akan memberi pahala kepada Anda seperti Anda menjalani ibadah haji seribu kali yang diterima Allah'. Wah, handal!!", Daud makin menjadi-jadi membuka kisah ganjaran tarawikh itu. Macam terkena dadah. Jadi khayal keseronokan. Rosdin geleng kepala. Rosdin meletakkan akhbar di atas meja rotan sambil membetulkan tempat duduknya yang dah melorot sejak dari awal pembacaannya tadi.

Tak semena-mena Rosdin bingkas kiam. Membetulkan kain pelikatnya yang dah terlondeh ke bawah pusat kemudian terus melulu ke arah Daud. Tanpa ada soal apa-apa terus menendang bibir Daud. Terlontar Daud ke dinding. Tak puas dengan itu, Rosdin terus menghentak kedua-dua belah siku Daud mengguna lampu pam yang dari tadi ada di atas meja rotan.

Daud meraung-raung. Sesekali kalau didengar dari luar rumah, seperti ada kerbau disembelih di dalam rumah. Rosdin berhenti. Daud masih meraung-raung sambil mengerekot. Matanya masih tertumpu ke arah Rosdin meminta belas.

Rosdin sambil bercangkung di depan Daud menyalakan sebatang rokok. Dari mana dia mendapat rokok itu pun tak diketahui. Barangkali disorokkan dalam gulungan kain pelikatnya.

Sambil menghembus asap ke muka Daud, "Daud.. daud.. daud..". Lagaknya seperti orang-orang antagonis dalam filem. Memang tak disangka hari ini tiba-tiba Rosdin mengamuk.

"Lu kalau nak dibandingkan dengan gua, lu lagi sembahyang punya orang, tapi takkan hal macam gini pun lu tak boleh pikir? Daud.. daud.. daud..", Rosdin masih mengekalkan cara percakapan antagonisnya. Sambil kepul-kepul asap merewangi pelusuk rumah juga parunya.

Daud masih terketar-ketar. Memegang bibirnya yang koyak separuh. Adakala menyeramkan juga rupa Daud sekarang. Macam dalam filem 'Dead Alive' pun ada. Mungkin dia dah tak ke surau buat masa yang lama. Biasa la, manusia ni 'judge book by its cover'. Tak kisah la orang masjid ke, orang bank ke. Majoriti sama.



"Daud.. daud.. daud.. lu ni Allah ke?", Rosdin tak meneruskan kata-kata. Sambil menyedut rokok dalam nafas yang panjang. Berkeritik-keritik bunyi tembakau bercampur cengkih itu bila disedut dalam-dalam.

Daud diam. Tunduk.

"Macam mana lu boleh tahu sikit punya detail pasal pahala ni? Cube lu cerita kat gua. Gua ingat-ingat sepanjang gua hidup belum pernah gua jumpa Tuhan beritahu balasan sedetail-detail yang lu cakap ni. Dan apa nilai ibadat lu selama ni? Pahala? Syurga? Ganjaran?!!", Rosdin makin menengking. Daud makin lama macam makin terperosok di celah daun pintu. Daud jadi pipih. Barangkali kemaluan.

Rosdin berdiri dan terus pusing ke belakang menuju pintu depan rumah. Sempat dia menoleh dan membuat isyarat jari telunjuk dan menggerakkan pergelangan tangannya menjadilah ibarat menotrom. Seraya terus ke beranda menenangkan diri.

Daud masih pipih di celah pintu.


p/s: barua
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...