Jun 9, 2011

Mastika

AMARAN: Post kali ini agak ilmiah. Kalau lu orang nak bangkang, silakan. Kah kah kah.

Kadang kala Mastika ni berilmiah juga gua rasa. Walaupun headline dia tulis tajuk-tajuk mengarut persis Metro. Gua macam dapat iktibar tadi bila terbaca satu part.

"Jangan kamu berbuat amalan sebab takutkan Allah."

Mula-mula baca memang gua rasa semacam. Apahal ayat dia macam itu.

Gua baca lagi. 

"Buatlah amalan sebab rasa kasih cinta dan sayang kepada Allah."

Baru gua dapat. Maksudnya macam solat orang takut nak tinggalkan sebab takut balasan dia. Di situ dah nampak hilang satu nilai yang amat penting dalam kesempurnaan melakukan amalan.


Apa benda?


Ikhlas. Hilang terus nilai ikhlas itu jika lu orang sentiasa memikirkan balasan. Sebagai contoh lain. Lu buat malan kerana pahala. Sama je dengan konsep tadi buat amalan sebab takutkan neraka.

Lagi dalam Mastika tadi gua ada baca bahagian Saidina Usman menangis melalui kuburan.

Dia ada cakap, "Kalau nanti aku diletakkan di neraka, aku masih bersama manusia yang lain, tetapi bila di kubur aku keseorangan."

Sedangkan khalifah Islam pun tidak pernah berkira mengenai Syurga Neraka, inikan gua yang tak khalifah langsung.

Dan yang gua dapat lagi tadi, kamu bersikap jahat macam manapun Allah itu tetap Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Jadi apa masalahnya jika lu orang pun bersikap demikian juga. Tuhan tak pernah berkira pun dengan lu orang, lu nak buat baik pun berkira. Pui.

keh keh keh.. emosional gua ni hari.


p/s: "ko tak payah nak bajet baik sangat la Pert.", Mesti ada yang terlintas di hati sebelum baca 'p/s'. hahahahahahahahaha
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

4 comments:

atapsuketido said...

nangis aku baca

Pert Doherty said...

tak payah nak nangis sangat la pundik

Kepala Manchiss said...

kalau aku kerjakan dosa sekalipun, dosa aku atas nama cinta-ayam fared

Pert Doherty said...

ok.. paham2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...