Jun 13, 2011

Bidaah

"Tak boleh!! Itu bidaah!", tengking Ajmain. Menyala-nyala matanya. Marah sangat gayanya.

"Setiap yang bidaah tu sesat", sambungnya lagi.

Semua gara-gara anaknya, Azrael meyuarakan pendapat mengenai perbuatan mingguannya. Azrael sering ke masjid pada setiap malam jumaat. Yasinan. Hari ini, Azrael mengajak Ajmain bersama. 

Orang masjid, Salahudin sama Rahmat sering bertanya kepada Azrael mengenai bapanya. "Bapak kau ada kat rumah, Ril?". Kadang Azrael sampai jadi malas nak jawab. Cuma hari ini dia tergerak mengajak bapanya sekali ke masjid. Bukan apa, sekali sekala jumpa orang-orang kampung. Sudahlah majlis-majlis ceramah Maulud Nabi pun bapanya tak pernah terlibat, kenduri kahwin pun kadang-kadang. Bila agaknya masa bapanya nak join aktiviti kampung.

Azrael jadi geleng kepala. Rasa mahu dilempang juga bapanya ini.
"Kau ni belajar jauh-jauh tu la yang jadi sesat. Dah tak reti beza bidaah dengan tuntutan nabi", panjang juga syarahan Ajmain lemparkan. Tampak berilmu.

"Bapak...", "Apa benda?!", belum sempat Azrael menghabiskan ayat dah ditempelak dek bapanya.

"Bapak, Aril ingat bapak jangan tengok tv tu la..", Azrael menyambung semula.

"Apesal pulak?!", menengking tak sudah-sudah si Ajmain. Meluat juga jiran-jiran kalau ada jiran suara macam si Ajmain. Tak sudah-sudah menempik. Silap-silap haribulan ada yang kena baham harimau. Gua pun kadang menggigil je kaki tengok Si Ajmain. Nasib bukan zaman gua naik pailang. Salah-salah hemat, ada yang berguling ke masjid.

"Bidaah tu, tv bukan sunnah", pendek mantap serta berwawasan. Azrael juga bukan calang-calang ilmu agama.

Terkulat-kulat Ajmain jadinya. Tapi terus menonton slot Akasia.

p/s: nak betah, baik betah sekarang, gua dengar-dengar Ajmain dah mula kembali ke jalan yang betul. Dah join aktiviti kampung. Masjid tu dah macam rumah dia. Cuma takde sampai dia mandi di masjid. Azrael pula gua dengar dah berkelana di kawasan pergunungan Tibet.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

16 comments:

Kepala Manchiss said...

jadi?

Kepala Manchiss said...

2nd

Kepala Manchiss said...

3rd

Kepala Manchiss said...

keh

Kepala Manchiss said...

keh

Kepala Manchiss said...

keh

mr green said...

terbaik
(bukan yahudi ortodoks)

mr green said...

terbaik
(bukan yahudi ortodoks)

Miscellaneous Smiles said...

betah.?

engineer on site! said...

kejadah?

syafiq said...

hambek!

Pert Doherty said...

kepala manchiss.. lu nak kena libas?

Pert Doherty said...

mr green.. ahaks.. gua pun bukan ortodoks

Pert Doherty said...

micelanos.. hahaha.. mana la tahu pembaca gua ada yang penyokong kuat anti bidaah

Pert Doherty said...

tirah.. kah kah.. nanti gua cerita kat lu hati ke hati..

Pert Doherty said...

syafiq.. kah kah kah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...