Jun 20, 2011

Rokok

Salam sejahtera kepada hadirin.

Aku ingat kalau harga rokok murah gile babi, mesti kadar pengguna rokok akan berkurangan 90 peratus dari yang ada sekarang.

Benda ni logik. Bukan aku buat-buat cerita.

Cuba bayangkan kalau sekotak rokok Dunhill harga dia RM2 atau RM1.

Kau akan beli mungkin 10 kotak. atau 5 kotak sekali gus.

Tapi kadar penerimaan peparu kau cuma 20 batang mungkin untuk sehari. Jadi tak jadi masalah pun tentang kesihatan. Sebab kadarnya tetap seperti waktu harga mahal.

Kita ambil rokok ni contohnya macam nasi la. Kau beli beras banyak-banyak, bikin nasi. Tapi kau tak la sebodoh kurita nak pergi masak sekampit 10 kilogram tu sekaligus. Sebab perut lu tak boleh tampung 10 kilogram nasi.

Sama macam asap tu. Paru-paru kau ada limit untuk setiap hari. Logik tak? Logik tak?

Ok berkenaan dengan harga, apabila sesuatu barang tu murah sangat (nilai yang semakin hampir kepada sifar), dia akan dibuang-buang. Betul? Lama-lama tak hisap.

Lama-lama pengurangan 90 persen perokok yang ada sekarang itu menjadi kenyataan.

Tapi untuk tahun pertama rombakan mungkin ada sikit gile babi. Biasa la hantu-hantu rokok ni. Tahu je harga murah dia beli banyak. Tapi bukan boleh nak hisap banyak pun kecuali Qarin dia sama hisap. Atau pun isteri dia pun sama hisap.

Mana kala tahun kedua revolusi, perokok semakin bosan.

Cube lu perhati negara-negara pegedar dadah juga penanam dadah. Macam Peru, Mexico, dan Bolivia. Dadah tu kira legal di sana. Tapi takde pula sampai seluruh negara jadi penagih dadah. Betol? Sebab dia tak halang, bila tak halang manusia akan boleh rasional sendiri la mana bagus mana tak bagus. Memang naluri manusia nak yang bagus. Kalau dihalang makin la nak buat. Betul?

Tapi aku bukan la nak mengajak orang tanam popi ke hapa. Cuma perbandingan.

Sebelum menutup tirai, kita sudahi dengan bacaan Ummul Kitab dan Empat Kul.

-Karangan gua masa tingkatan 4


Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

6 comments:

Miscellaneous Smiles said...

fuyooo..ckup ke 360 pth perkataan..~

Pert Doherty said...

kire la

engineer on site! said...

tade p/s ke entri ni?

Kepala Manchiss said...

markah format - 0
markah isi - 1/2
markah sistem bahasa - 1/2
markah membubut - 98.3

Pert Doherty said...

tirah.. lu watkan

Pert Doherty said...

mancis.. membubut kepala babi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...