May 22, 2012

Free Education a Lovely Myth

Debat PTPTN.

"Ahaks."

"Tak tengok", kata Gonzales.

Free education.

"Ahaks."

"Lovely myth", kata Gonzales.

Gua dari belakang terus debik Gonzales. "Hormat la orang lain sikit, ini bukan slot kau sorang", gua sound Gonzales.

Pada gua free education ni dapat diwujudkan secara menyeluruh dalam satu-satu negara apabila negara tersebut dalam kategori terlalu kaya dan juga terlalu miskin.

Keadaan negara terlalu kaya untuk memberi free education tidak menghairankan. Langsung. Pasal apa? Pasal dia dah kenakan cukai yang tinggi bagi setiap apa bende celaka yang kau guna, yang kau makan, yang kau berak, yang kau hisap rokok, yang kau melakukan seks, yang kau tonton, yang kau dengar. Semua ada tax. Sampai satu tahap makan nasi himpit juga dikenakan tax yang mungkin melampau. Jadi apa benda-benda yang mak bapak kau bayar tu akan pulang ke kau juga dari segi free education, free highway, free internet, free roadtax, ke apa benda sume celaka yang diperjuangkan orang-orang Tanah Melayu. Macam mana nak negara menjadi kaya tiba-tiba gua tak tahu. Barangkali negara-negara yang kaya itu hari-hari berdoa agar emas tiba-tiba muncul dari dalam tanah negara itu. Dan kepala-kepala negara mereka adalah golongan wali-wali. Itu gua tak pasti. Tapi semakin kaya negara, semakin real benda free education.

Kemudian kenapa gua cakap negara terlalu miskin akan menyebabkan wujud free education?

Pada pendapat gua, bila sama-sama miskin, sama-sama akan tolong menolong. Miskin ni maknanya susah. Tapi ditekankan lebih kepada harta. Bila dah takda harta, apa lagi yang ada harga selain maruah? Pelajaran, pendidikan, ilmu, pembacaan dan segala benda-benda yang datang dari buku. Tak kisah buku dari jenis apa. Masa miskin masing-masing takda nak hulala pergi mabuk, pergi disko, tak pergi main game dekat cyber cafe, tak pergi membazir beli telefon pintar, tak membazir beli gadjet elektronik, tak membazir beli pukimak apa benda segala bapak segala bodoh yang setiap hari makin membebal kepala otak. Bila miskin, itu jam boleh pandai nak baca buku, nak cipta kapal terbang, nak cipta amplifier biar orang 'bang' boleh dengar. Masa tu la material-material seni semua hebat-hebat. Masa tu semua boleh. Masa tu siap kau sendiri yang nak datang kelas, tak mahu ponteng. Pasal kau tahu nilai ilmu itu dekat mana. Masa tu go to hell about certificate. Fucking degree, fucking diploma, fucking phd. Tiada benda tu. Semua orang memang tiba-tiba wujud niai phd itu sendiri. Panjang lagi. tapi gua tahu semua paham. Tak paham pergi tanya orang-orang pandai. Gua tak pandai.

Dan Malaysia.

Kenapa Gonzales tadi cakap, "Lovely myth".

Itu adalah sindiran kepada Malaysia. Kita bukan negara miskin dan kita juga bukan negara kaya. Kita boleh mewujudkan free education sekiranya pekerja-pekerja dari apa lapisan masyarakat sanggup melepaskan demand diri mereka agar hanya ambil gaji yang lebih kecil dari sekarang. Dan duit-duit itu masuk kepada tabung pendidikan negara, dan negara akan agihkan kepada pelajar dalam bentuk pembayaran yuran. No fucking money for your Levi's, or for your cigarette, or for your Gucci or any motherfucking things. Itu adalah duit rakyat yang digunakan untuk keuntungan bersama, jadi hanya yuran yang boleh jadi free. Dan sistem boleh sahaja ditukar sekali. Dalam yuran itu sekali terdapat duit makan dan yuran tempat tinggal. Jadi universiti-universiti akan bertukar kepada bentuk-bentuk persekolahan yang elit kononnya. Ada asrama, ada makan, ada aktiviti yang membuka otak. Tapi kepala butuh pelajar nak join semua. Tak cool kan kalau pergi dewan makan ikut time. Kah kah kah. Tapi realitinya macam tu kalau nak wujudkan free education di Malaysia. Dan majoriti budak Malaysia masuk universiti atas sebab yang tak berapa nak real. So, untuk elakkan pembaziran duit rakyat, masa tu boleh kenakan denda kepada pelajar-pelajar yang benak dan yang kena kick. Denda macam mana? Masa ni kerajaan boleh minta balik duit-duit yuran yang telah dibayar. Namun ini hanya berlaku kalau budak kena kick. Kalau siapa skor, free education dia orang dapat. Bukan nak menekan orang yang gagal. Tapi kalau setiap tahun duit cover untuk pendidikan, dan konon budak yang boleh skor setiap tahun cuma 2 persen, apa cerita. Makan dia orang dah makan, tapi tak nak belajar. Jadi kena lah denda. Ye dok? (Kalau benda ni terjadi, gua tak masuk universiti. Gua lagi rela kerja tanam cili.). Tapi yang membuat benda ni jadi Lovely Myth adalah sebab semua tak nak. Cakap masing-masing boleh. Tapi realitinya, takkan kau nak bayar untuk orang yang kau tak kenal dari mana tah asal usul. Dah memang sifat manusia macam tu. (Walaupun free education, tenaga pengajar masih perlu menerima gaji, kecuali mereka seorang peniaga atau orang kaya, yang mengajar hanya sambilan, ok la). Ramai yang cakap sebenarnya negara ni kaya dan banyak duit dan cukup untuk tampung free education. Dan sebenarnya memang boleh dibuat. Itu gua tiada hujah kukuh. Sebab gua menulis bukan dari pembacaan. Gua cuma melihat dan bagi pendapat mengikut situasi yang gua lihat. Kalau betul macam apa yang 'ramai' cakap tu, kerajaan Malaysia ni harus pergi jahanam. Dan gua harapkan revolusi, bukan reformasi.

Dan apa yang gua tulis tadi gua banyak terangkan fardhu-fardhu kifayah yang orang tak pandang sangat. Siapa saja yang sanggup alirkan duit gaji mereka kepada pelajar-pelajar yang mereka tak kenal mana asal usul.

Dan apa benda tah lagi gua nak tulis gua tak ingat.

Besok la.

p/s: Maaf kalau benda gua tulis salah. Pasal gua tak pernah kaji sistem ekonomi Malaysia ni.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

6 comments:

Whoelses said...

kalau tulis elok2, ble buat artikel..

_akmalraman said...

inilah jadinya kalau pert cuba serius.

Pert Doherty said...

babi

Frimm said...

kau memang babi pert

engineer on site! said...

pada gua, semua boleh jadi kalau mesia ni xda pemimpin yg makan rahsuah, guna duit rakyat utk kepentingan peribadi.. etc.. pemimpin mainkan peranan penting.. malaysia pada pandangan gua boleh jadi maju mcm singapore or jepun kalau pemimpin guna duit rakyat dengan berhemat! sekian.. mampos la nk debat dengan point gua ni..

Pert Doherty said...

power.. power.. power..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...