May 15, 2012

Makwe Kedai Runcit dan Surya Enam Belas (siri 3)

Hari ini panas betul. Rokok hampir habis. Gua ada ujian bertulis malam ni. Selain itu, gua juga belum makan. Hendak merokok ketika hari panas dan perut kosong adalah tindakan kurang bijak. Jadi gua check seimbas kotak rokok. Tinggal 2 batang.

"Ini tidak boleh jadi, gua kena beli untuk stenbai", kata gua pada diri sendiri. Hal beli rokok sebelum kotak jadi kosong ni semacam etika. Sama macam menambah nasi ketika pinggan belum betul-betul licin.

Terus gua memecut ke kedai. Sambil gua pasang niat nak beli air sekali. Air tin.

Gua tak berharap makwe pun jaga kaunter. Nafsu gua terhadap makwe kalau tengah hari panas memang tak berapa nak pergi.

Sampai depan kedai. Agak lengang walaupun banyak juga kenderaan yang tidak diketahui asal usulnya turut parkir.

Gua masuk. Gua nampak seorang perempuan berumur menjaga kaunter. Gua senyum.

Tiba-tiba seorang makwe yang biasa gua cerita tu melulu dari balik rak berdekatan kaunter. Terus ke hadapan gua. Sekilas, berseri betul. Dan terus menunduk ke bawah laci kaunter.

Tak sampai 2 saat kembali berdiri semula dengan sekotak surya enam belas. Sambil senyum menghulurkan kotak rokok kepada gua.

Gua senyum sambil bayar.

Makwe senyum sambil pulang duit baki.

Gua senyum dan keluar.

*      *       *

Akhirnya gua tak beli air.



p/s: "kau sebenarnya entah-entah wujud entah tidak"


cerita di atas adalah tipu. Tipu la kalau orang kedai dah tahu minat gua apa.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...