May 13, 2012

Kapitalisme atau Sosialisme

Semalam ada event. Dan gua tak nak tulis pasal apa benda berlaku apa benda yang seronok ke apa-apa pasal event tu. Itu boleh sendiri chek kat page AGAS sendiri. Gua ni hari cuma nak cerita idea yang gua baru dapat reveal lepas balik dari sana. 

Sebelum baca, gua nak ingatkan jangan percaya sangat. Ini hanyalah borak-borak tiga orang yang berlainan jurusan kejuruteraan (Mekanikal, Awam dan Elektrikal) yang juga bukan ahli dalam hal ini.

Klik untuk tengok lagi besor

Pada asalnya gua malas nak terangkan. Tapi nak tak nak kena juga. Kalau tak yang anti-kapitalisme akan kecam gua. Nanti yang anti komunisme akal lanyak gua.

Gua tak kata gua betul. Tapi benda ni ada logik. Dekat mana logik dia?

Kapitalisme adalah hal-hal yang mengaut keuntungan. Jadi ada tak orang nak berniaga sebab nak rugi? Dan berniaga juga salah satu tuntutan dari segi agama. 

Kemudian sosialisme adalah hal-hal sama rata. Sekali dengar adalah baik. Tapi kesan yang teruk akan berlaku apabila sosialisme diguna secara total. Namun dekat hal sosialisme ni ada juga dalam tuntutan agama iaitu zakat. 

Jadi kalau benda dua ini bergerak berasingan, dunia takkan seimbang. Orang sibuk perjuangkan kapitalisme adalah jahat, sosialisme ada baik untuk rakyat. (walaupun banyak lagi ideologi yang timbul dalam dunia ini, tapi gua lebih tekankan dua ini, sebab.. pergi mampus sama sebab). Apa yang berlaku sekarang adalah sebab pengasingan dua ideologi penting ini.

Jadi sekarang gua malas terangkan panjang-panjang. Masing-masing boleh buat kesimpulan sendiri.

Hal-hal ideologi dunia adalah acah-acah yang pada asalnya tidak direka pun. Cuma 'kepala-kepala' dulu ambil dari Tuhan apa yang mereka gemar sahaja (ini satu pendapat). Terdapat juga pendapat, ini hanyalah eksperimen oleh orang yang 'lebih tahu' mengenai hal ini terhadap masyarakat dunia.

Panjang lagi sebenarnya benda ini.

Tapi adalah lebih baik kalau semua saling berfikir. Kalau gua sorang cakap boleh jadi orang kata gua koya pemikir.


p/s: karangan gua kali ni macam babi. menyesal pulak menaip blog sambil menaip tesis.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

1 comment:

_akmalraman said...

oloo.tak bestlah tacing.hurrmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...