Apr 23, 2010

Is Jesus a white man?

PERHATIAN: ini bukan entri sentimen keagamaan. Tapi cuma rasa ingin tahu. dan perkara ni dah lama pun dibincangkan.

Ini lukisan yang menampilkan Jesus dari imaginasi pelukis.

Aku berfikir mengenai hal ni selepas menonton filem Malcolm X. Soalan pertama yang mengenai Kristian oleh Malcolm X, "As was Jesus, Jesus is also a Hebrew. What colour of original Hebrews?". Dia mempertikaikan warna kulit Jesus. 

Aku tak pernah kaji orang Hebrew ni berkulit gelap atau cerah. Tapi dalam filem tu mendedahkan sejarah (tak tahu kepastiannya.. aku tak kaji), yang orang Hebrew ni berkulit gelap. Aku bukan nak pertikaikan sama ada Jesus ni hitam atau putih. Tapi gambar-gambar yang dilukiskan di gereja-gereja mungkin.. MUNGKIN ada kelainan dengan ciri-ciri asal Jesus. Fikirkan..

Mungkin juga Jesus berkulit gelap macam ni.

Tak tau la.. saje je nak tulis hal ni.. 
Peace!

Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

7 comments:

arifadela said...

haha

R.K said...

ghua tak tahu dah nak cakap ape bila dah gelak tak berenti ni ..
hahahahahaha

Pert Doherty said...

nakal ea korang dua gelak2.. hehe

pistol dan bunga said...

agk2 jesus ade jerawat x ek??

Pert Doherty said...

bodoh punye pistol dan bunga.. haha.. mana aku tau..

budak baik said...

aku rse cm jesus x de jerawat r.
jrng2 orng berkulit sperti itu ad jerawat.
jeragat pn x nmpk weh..haha

Pert Doherty said...

Nth la.. aku cume fikir je.. aku tak pernah jumpa jesus..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...