Jul 17, 2011

Mission A bit Impossible

Stesen Bas Batu Pahat.

Gua turun bas. laju.


Sampai bawah. nak tengok jam.

Macam kebiasaaan jam handset.

Seluk kocek. takde.

Iblis.


Gua meluru nak kejar bas. Gua lambai-lambai. Tapi bas dia punya super iblis gua dah tak tau macam mana. Terus menonong.

Pundek.

Sekumpualn orang tua tanya gua, "Kau ada tinggal apa ke dalam sana?". Macam koir.

"Henfon!", gua jawab.

"Lincah la amik teksi, kejar", kata seorang pakcik berkacamata gelap, berkumis separa tebal. Persis Ian Rush. Tapi gua fikir ini tak lain tak bukan cuma nak ketuk gua je ni. Silap-silap gua kena bayar tambang teksi macam gua nak ke Singapura.

*      *      *

Gua nampak bas Mayang Sari JLK 5900 dari jauh. Terus gua pergi tengah jalan, betul atas garis putus-putus gua berhenti. Jalan batu pahat ni 3 lane. Gua berhenti garis putus-putus yang pertama. Gua lari laju-laju menentang arus kereta sebab gua nak tahan bas Mayang Sari JLK 5900 tu. dah dekat gua lompat kat lane bas tu. Gua buat isyarat tangan suruh ke tepi. Bas tu ke tepi. "Power gak gua rupanya", tedetik riak dalam hati gua. Jangan gua terpesong akidah pasal bas ni sudah.

Gua terajang pintu bas. Kopak.

Gua naik terajang skrotum driver. Memang gua tak henti-henti terajang. Mana yang ad cuba buka mulut dalam bas, gua terajang. Sebabnya gua tak tahu. Gua cuma berwaspada supaya mereka ni takde nak mengejek gua tahan bas semata-mata nak ambil henfon dekat sit 25.


p/s: ada kala gua bengang juga dengan sistem bas di TBS ni. tiada etika sendiri. cuba meniru-niru lapangan terbang. Tak tradisional langsung. Hal gua masuk TV tu nanti la gua cerita.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

2 comments:

Dale said...

kau ni ape pun tak bole laaaa

cikpia said...

aku penah gak tertinggal henpon lam bus kat BP..... tapi aku tepon stesen bas (amik no kat tiket) suh dia bgtau drebar. last2 tepon aku disimpan kat JB. tak pasai2 aku kena trn jb di minggu study. demm!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...