Jul 19, 2011

EPSON V330 cuba jaya + Horizon Result


Percubaan pertama gua. Gua tak rasa terbaik. Tapi benda ni dah mudahkan kerja gua. Cuma masalah sekarang adalah gua tak dapat color untuk film-film yang cross-process (Xpro). Tak macam yang gua dapat dari kedai. Kalau setakat film normal, mungkin gua cuma kena setting-setting sikit time scan. Kadang-kadang boleh jadi tak nampak hape macam yang kita dapat tengok dalam filmstrip. Nanti gua belajar. Dan gua nak scan balik yang lama-lama. Nak compare dengan kedai punya. Tapi yang gua suka sebab scanning ia lg smooth dari kedai yang ada kat tempat gua. Pasal color tu nanti-nanti gua study. Sebab bukan gua tahu detail setiap film kalau cross-process akan bagi efek warna macam mana. Gua cuma refer sikit dekat The Old School Photolab

Klik la kat gambar. Kalau nak tengok. Tak nak sudah.
Ni pakai film Kodak EL400 yang di'cross-process'.
Gua tak tahu result sebenar kalau pakai film ni.
Tapi ni pun cukup puas hati. Pada hemat gua,
dekat kedai dia ada buat adjustment la untuk bagi sume gambar terang.
Boleh kata 'traditionally photoshopped'.


Lagi satu, scanner ni mempermudahkan gua nak scan film muntahan Horizon Kompakt gua. Dan gambar-gambar di bawah, gua scalekan sikit sebab berat nak upload. Kah kah.

Tioman
Film: Agfa CT Precisa 100


Zoo Johor
Film: Kodak Gold 200

Komen pasal EPSON V330 ni. Belum dapat beri komen menyeluruh, gua baru nak faham cara penggunaannya. Nanti-nanti lah.

Gua nak pergi buat buku bank.

"It's all about mik mik mik mik mik", gua ke dapur sambil nyanyi.

Bersiul.

p/s: gua tulis panjang-panjang pasal benda ni bukan ada yang ambil iktibar pun. Puih
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

3 comments:

engineer on site! said...

Mana gambar gua yg lu candid tu? Gua nk tgk!

Pert Doherty said...

tirah bebi, gua taknak pos.. gua nk bg by hand.. hahaha..

engineer on site! said...

Gua nk tgk! Bukan nk amik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...