Feb 17, 2012

Isak Rizkov

Baru sekejap tadi gua pergi makan. Dekat Dangdut. Pergi la mampus nak kata gua apa pergi Dangdut pagi-pagi. Dah memang orang tahu kedai tu nama Dangdut. Kedai makan sarapan.

Gau bersarapan nasi goreng.

Sebelah meja gua ada sekumpulan orang. Dua lelaki dan dua perempuan. Mereka sudah habis makan berbual-bual. Tapi itu tak menarik perhatian gua.

Dekat meja hujung berdepan dengan meja gua, ada sekumpulan pengawal keselamatan yang seragamnya seakan-akan Polis Diraja Malaysia. Juga berempat. Semua lelaki. Salah satu dari mereka namanya Azlan. Dan itu juga tak menarik perhatian gua.

Dekat meja hujung juga ke arah barat laut dari gua, ada sekumpulan lelaki pertengahan umur. Tiada dam aji ataupun terup atas meja. Yang ada cuma sarapan masing-masing. Namun mereka kelihatan mesra bersama. Tapi itu tak menarik perhatian gua lagi.

Gua pun habis makan.

Jadi gua sudahkan dengan ritual yang biasa gua buat. Gua ambil rokok. Gua nyalakan. Yang gua kata ritual itu bukanlah fasal menyalakan rokok, tapi berfikir. Berfikir. Bila otak bergerak laju lebih dari kehendak badan, membuatkan hampir kesemua pergerakan badan terhenti. Tidaklah terhenti secara mengejut. Tapi hanya sebahagian refleks akan berfungsi normal. Yang lain hanya membatu.

Pergerakan sekelilng normal. Cuma yang paling aneh, bila keadaan berfikir macam tu. Suasana yang ribut tiba-tiba boleh jadi sunyi. Telinga gua cuma dapat tangkap satu bunyi. Itu pun tidak pasti bunyi apa. Manusia di sekeliling gua bergerak ikut aturan yang biasa. Mereka makan. Order makanan. Mebar roti. Buat air. Tapi macam tiada bunyi yang khas untuk semua perkara-perkara itu.

"Vespa..", tiba-tiba gua dengar suara perempuan. Halus. Lembut suara.

Mata gua terkelip sekali. Semua jadi normal semula.

Gua pandang kanan. Punca suara tadi. Gua tengok Kak Ain. Orangnya montel. Dia pergi mengutip pinggan di meja sebelah gua.

"Vespa menung apa tu?", Kak Ain tanya sambil tersenyum sambil mengutip pinggan. Dekat kedai ni memang orang panggil gua 'Vespa'. Walaupun gua dah tak bawa 'Vespa' hampir setahun.

Gua sengih. Gua dengan Kak Ain memang tak rapat. Kalau dengan Kak Yop, dengan Kak Ani gua ok. Boleh bual. Tapi dengan Kak Ain gua tak berapa. Jadi sengih gua tu cukup memberi jawapan untuk Kak Ain. Sama ada nak paham macam mana.

"Dengar lagu cina sampai termenung jauh ek?", sambung Kak Ain lagi sambil senyumnya tak pernah lekang dari wajahnya.

Lepas Kak Ain cakap macam itu, baru gua sedar bunyi yang keluar dari corong radio. Lagu cina. Dan bunyi ini rupanya tadi yang sayup-sayup dalam suasana magis sebentar tadi.

Gua sengih lagi.

Kak Ain terus sambung kutip pinggan dan bawa ke dapur.

Cepat-cepat gua habiskan rokok. Terus bayar.


p/s: setan ini semua sebab Isak Rizkov. Babi Isak. Pasal lu la gua jadi mengelamun. Setan. Setan. Setan.


Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

2 comments:

bucemganu said...

punya la panjang aku baca... y last part je de kaitan ngn tajuk..sial.haha

Pert Doherty said...

aku tak sengaja tulis tadi.. kah kah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...