Feb 25, 2012

Mary

Gua tengah nak baring-baring, tiba-tiba gua tengok wajah kawan lama muncul dekat muka pintu. Jefri. Gembira bukan kepalang. Celaka. Jenis nak datang tak cakap.

Terus gua ajak pergi minum.

"Woi tunggu aku!!", terdengar anak jiran gua, Azrai jerit dekat kawan-kawan dia yang tengah berbasikal. Masing masing siap dengan baju melayu malam ni. Yang Azrai masih terkial-kial nak sarung baju. Songkok pun entah mana.

Itu gua pasang telinga sikit-sikit. Dengar pun nasib-nasib. Pasal gua pun ada agenda gua nak berbual dengan Jefri. Jefri ni dulu ada masuk kadet bomba. Sekarang dah boyot. Dulu, zaman kadet bomba badan sedap, kuat gaduh. Kalau gaduh takda yang tak menang. Tapi sekarang dah cuci tangan. Banyak juga gua nak bual dengan Jefri malam ni, lama juga tak jumpa. Dekat tujuh tahun. Jefri kerja apa pun gua tak tahu.

"Oi, bodoh!!" "oi! babi!!", Azrai menjerit lagi dekat kawan-kawan dia. Entah apa yang dimaki gua tak ambil pusing. Gua senyum geleng kepala. Bangkali ada selisih faham pasal nak ke surau atau apa benda hal-hal guli atau bola sepak.

"Budak-budak sekarang, handal betul", hati gua terdetik macam tu. Kalau gua dulu ada bertengkar terus gua terkam, tak main perang lidah. Mana power lawan suara. Bagi penumbuk dua tiga butir, lepas tu terus tak kawan sehari. Besok kawan balik.

Gua terus masuk kereta Jefri, katanya nak ke kedai kawan lama juga, Yunus.

Kami terus meninggalkan rumah dan juga Azrai serta kawan-kawannya yang siap berbaju melayu entah nak ke mana.

Biasa memang kami ke kedai Yunus untuk minum dan bual-bual. Yunus memang senang runding orangnya. Ada kala melepak dekat kedainya sampai lampu dah tutup. Ilmunya tak kurang handal juga. Jika berdebat dengan orang yang 'membaca' pun boleh Yunus handle. Apatah lagi gua yang tak banyak 'baca' ni. Tapi Yunus bukan suka menunjuk-nunjuk.

Waktu perjalanan ke kedai Yunus, Jefri buka cerita. Hal perempuan. Mary. 

"Semalam gua jumpa Mary, dah kurus la dia sekarang.", cerita Jefri. Gua angkat kening. 

Mary ni comel orangnya. Dulu waktu kami masih muda dan berkelana, Mary ini ada antara klik kami. Tambah ada Steven dengan Tanya. Kalau suruh pilih Mary dengan Tanya, gua pilih Mary. Tapi orang lain kata tak lawa. Ramai kata Tanya lagi cun. Entah biji mata gua macam mana entah. Barangkali sebab Tanya lebih seksi dan trendy.

Dan Jefri pula cerita Mary dah kurus. Gua cuba bayangkan.

Gua pandang Jefri, gua cebik mulut tanda tak seronok. Tanda tak seronok membayang keadaan Mary yang kurus. Mary lebih sesuai macam dulu. Tembam tapi tak gemuk. Yummy. kah kah kah.

Kereta terus menepuh jalan raya malam. Menuju ke kedai Yunus.

p/s: cerita mende tah ni. Jenis nak tulis jugek.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...