Apr 7, 2012

Kedai Buku Jali

"Assalamualaikum", gua beri salam perlahan.

"Assalamualaikommmm!!!", Jon beri salam kuat.

Pintu memang terbuka. Tapi pagor depan belum buka. Jadi gua dan Jon tunggu la sekejab.

Tak lama di muka pintu terpacul si Jali. Sambil sengih-sengih udang terus sedikt berjoging ke pagar membuka mangga pagar.

"Masuk ah", kata Jali sambil berlari sedikit masuk ke rumah. Jali ni memang jenis orang yang kalau dilihat memang kelakar. Tapi kalau berbual pun celaka kelakar sedikit. Gua belum boleh describe Jali ni apa benda.Yang penting gua datang rumah Jali ni dah dekat senja.

Masuk rumah gua nampak bapa Jali sedang baca akhbar. Akhbar kerajaan rasanya. Kalau gua tak salah lihat.

"Assalamualaikum cik", gua pantang kalau nampak bapa kawan. Mesti gua nak beri salam. Macam dah jadi trend. Lepas gua salam, Jon pula salam bapa Jali. Terus gua ke bilik.

Jali dah menengkreng atas katil. sambil mengeluarkan kotak-kotak penuh barang-barang bacaan.

Gua masuk bilik selesa terus menyandar dekat tepi pintu.

Nyala rokok terus. Yang si Jon awal lagi dah gua rasa dia nyala rokok. Semenjak salam dengan bapa Jali.

Jali mula borak pasal apa benda tah gua tak ingat.

Yang gua ingat setat gua berpeluh masuk bilik Jali.

Jon pun ikut borak. Gua pun ikut borak.

Kalau setat borak tadi pukul dah dekat Maghrib. Sekarang borak dah waktu maghrib.

Dari hal filem sampai ke hal ideologi, sampai ke hal kawan-kawan, sampai ke hal penulisan, sampai ke hal perang saudara, macam-macam lagi entah. Tapi otak gua bukan mikir pasal borak itu sangat. Yang gua pikir cuma hawa dalam bilik itu dah meningkat. Lebih-lebih masing-masing dah mula bakar rokok ke empat atau lima.

Gua dari tadi belek-belek buku Amerika tulisan Ridhwan Saidi. Menarik reka bentuk luarannya. Tapi hasil belekan itu tak mempengaruhi otak gua supaya kata "Bilik ini nyaman". Keadaan makin rumit sebab ini rumah keluarga Jali. Jadi tahap segan gua itu dah macam para nabi.

Yang si Jon cerita pasal satu buku yang dia baru capai dekat rak buku si Jali. Siapa nama pengarangnya gua tak ingat.

Jali pun bergalak juga bercerita. Gua tak tahu sangat. Jadi gua menyandar dan menyampuk sedikit-sedikit.

Lama juga. Gua dah jadi tak selesa.

"Ram", gua panggil si Jali. Gua panggil Ram sebab nama belakang Jali adalah Ramli.

Jali pandang gua. Angkat kening setail menyanya "Ada apa?".

"Gua nak belengging boleh tak dekat rumah lu?".




p/s: penyudahnya malam tu Liverpool kalah dengan Manchester United. Celake. Hari ni Jali ada opening kedai buku dekat Tanjung Puteri. Jadi gua nak setat moto ni ke sana. Ok bai.



Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...