Apr 17, 2012

PTPTN, Pendidikan Percuma, dan Hipokrasi

Rentetan pos Rokoksepamdua: PTPTN Serta Kekecohannya

"Kita tak boleh nak follow secara total bagaimana Negara-negara Scandinavia ini memberi pendidikan percuma kepada rakyat mereka. Mereka boleh buat semua tu pun sebab kadar rasuah dan jenayah di Negara mereka ‘almost nil’ dan cukai yang dikenakan pada rakyat begitu tinggi." - petikan dari pos Rokoksepamdua

Lojik jugek. Aku sebenarnya tak banyak pengetahuan pasal benda-benda ni. Aku pun beberapa kali tak dapat duit PTPTN sebagaimana apa perjanjian yang aku sign. Jadi nak bising-bising pun nak buat apa. Kah kah.

Memang betul pendidikan adalah sesuatu yang pada gua tidak boleh dikenakan apa-apa bayaran. Sains adalah dari tuhan. Jadi tuhan berikan ilmu itu percuma.

Tapi sekarang kita bukan berada dalam institusi pembelajaran yang biasa (maksud aku, tuhan berikan ilmu kepada Adam secara percuma dan Adam selerakkan ilmu kepada manusia lain secara percuma). Kita sekarang berada dalam "Kilang Pekerja". Kita adalah contoh mass-production of worker. Menjadi produk kilang adalah berlainan dengan menjadi pelajar. Jadi Pendidikan Percuma itu hanyalah satu angan-angan yang sangat menyegarkan bagi rakyat Malaysia.

Siapa yang masuk universiti pasal nak jadi macam MacGyver? Siapa nak jadi macam Mahatma Gandhi? Siapa nak jadi Einstein? Pada aku, dekat Malaysia ni tiada. Kalau kau kata ada, aku kata tahniah.

Sebab telalu banyak yang masuk universiti. Apa benda tah masuk universiti pun jadi trend. Jadi kalau siapa-siapa yang masuk universiti itu cuma nak ikut trend, awal-awal lagi jangan masuk. Nanti bila dah bertemu dengan surat perjanjian PTPTN kau pergi sign. Lepas tu kalau dah habis belajar malas nak bayor, bising-bising. Baik dari awal-awal kau boikot dengan tak payah masuk universiti.

Kau boleh bayangkan tak kalau semua rakyat Malaysia boikot tak masuk universiti. Kau rasa ekonomi PTPTN boleh lumpuh tak? Jawapan aku: Boleh jadi.

Tapi semua setakat half-half je mogok. Kecut. Setakat haruk-haruk demo, mogok ke hapa takda guna. Lebih baik buat secara senyap, underground tapi lancar. Nak mogok biar mogok betul-betul. Daripada kecoh-kecoh kena tangkap satu benda pun tak dapat. Ini negara diktator, kena paham. Nak tumbangkan diktator ni macam mana. Kena ada gunting dalam lipatan.

Bukan aku nak downkan orang yang mogok-mogok, mereka juga ada idea, ada perjuangan sendiri. Gua tak tahu. Tapi kalau setakat dapat belajar free, tak nak bayor zakat (cukai), tak nak bayor apa benda tah lagi, nak maju apa benda?

Aku ni belajor tak pandai, tapi benda-benda gini boleh pikir jugek kadang-kadang.

Tapi segala perjuangan manusia zaman sekarang tak lain dan tak bukan hanyalah untuk duit dan duit dan duit dan duit.

Itu betul.

Tak kira kau Islam, Yahudi, Kristian, Buddha, Hindu, Ateis, Norse, Barisan, Pakatan, Ahli Sunnah, Wahabi, Syiah, Skinhead, Punk, Hardcore, Justin Bieber, Majusi semua nya sama. Otaknya perginya ke duit pada pengakhiran. Bila dah masuk hal duit ini perkaitan yang paling dekat adalah hipokrasi.

Perjuangan duit tadi dilapisi perjuangan rakyat, perjuangan agama, perjuangan masyarakat setempat, perjuangan pendidikan dan segalanya. Tetapi hal utamanya duit.

banyak lagi kalau aku nak tulis.






nanti la.

Sebenarnya gua malas.






p/s: sumpah malam tadi mimpi sedap gila. Ada satu makwe ganas tiba-tiba muncul dengan misi mengalahkan makhluk asing. Dia lengkap bersenjata. Gua mintak senjata dari dia. Penghabisannya gua dengan dia borak minum air dekat kedai.




Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

5 comments:

Fndy said...

lu memang power. nasib baik PTPTN gua dapat half. kalau full leh gak join camping. kah kah kah

Frimm said...

sedap sial ayat lu..sampai justin bieber lu jadikan agama..kah kah kah

ADDY said...

LANGSUNG TAK ROK..

CADANGAN GUA..
BLAJA STAIL DULU-DULU..
TOK GURU DUDUK RUMAH..
ANAK MURID YANG DATANG NAK MENUNTUT, KENA BUAT KERJA UNTUK TOK GURU..
TOK GURU KENA SEDIAKAN TEMPAT TINGGAL NGAN MAKAN UNTUK PENUNTUT..

YANG TAKNAK BELAJAR BOLEH DUK RUMAH LAYAN JUSTIN BIBIR

_akmalraman said...

"saya lihat budaya politik di Malaysia ni tak ubah seperti zaman feudal.langsung tak moden" - Farish A.Noor

p/s: terharu.hikhik

Pert Doherty said...

cewah memasing.. nak kene lempang?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...