Dec 14, 2012

TNB TNB TNT

Tenaga Nasional Berhad (TENA, MYX: 5347) adalah syarikat utiliti elektrik terbesar di Malaysia dan juga syarikat kuasa yang terbesar di Asia Tenggara dengan nilai MYR 69800000000 aset. Ia berfungsi lebih tujuh juta pelanggan di seluruh Semenanjung Malaysia dan juga negeri timur Sabah melalui aktiviti teras Sabah Electricity Sdn Bhd TNB dalam penjanaan, penghantaran dan pengagihan elektrik. Aktiviti-aktiviti lain termasuk membaiki, menguji dan mengekalkan loji kuasa, menyediakan perkhidmatan kejuruteraan, pemerolehan dan pembinaan bagi loji janakuasa produk berkaitan, pemasangan dan pembuatan perkakasuis voltan tinggi, perlombongan arang batu dan perdagangan. Operasi dijalankan di Malaysia, Mauritius, Pakistan, India dan Indonesia. 


Persen kemahuan graduan yang belajar mengenai keelektrikan untuk menyertai Tenaga Nasional Berhad ini sangat tinggi. Atau boleh dikata terlalu tinggi. Ini bukan cerita main-main, ini dah melibatkan kepercayaan, kalau teruk sangat boleh membawa kepada hal akidah. Tapi hal mengenai akidah atau ketuhanan ini gua tak ambil sebagai unjuran topik kali ini. Kali ini gua cuma memikirkan hal monopoli.

Tenaga Nasional Berhad pada gua merupakan satu syarikat tunggal yang menyemarakkan nafsu belia masa kini. Syarikat ini membina platform untuk anak muda berkarya pada waktu malam. Mencerahkan suasana I-City. Belia-belia boleh berkinja-kinja pada waktu malam, berkaraoke, berpanggung wayang, beryahudiah dan sebagainya. Tapi itu bukan isu utama. Sekarang isunya ialah kenapa kegilaan graduan yang belajar keelektrikan ke arah Tenaga Nasional Berhad? Satu sebab utama ialah kestabilan ekonomi. Wang. Ya, wang. Mereka bukan mahu masuk ke Tenaga Nasional Berhad atas sebab memerangi yahudi, mereka mahu kerana itu adalah trend masakini. Trend masakini ialah kepoweran engkau menjawab soalan bakal mertua atau makcik-makcik, atau orang mesjid: "Kau kerja mana?", "Aku kerja TNB". Dan bakal mertua atau makcik-makcik atau orang mesjid akan membalas dengan senyuman tanpa tanya banyak. Hal sekarang bepusing semula kepada hal awal iaitu kestabilan ekonomi. Kerana Tenaga Nasional Berhad ini bukannya swasta sepenuhnya, jadi bila kau bekerja di kelompok yang dikelaskan sebagai 'orang kerajaan', mata-mata keliling akan mengangkat kau secara tak langsung. Orang bank pun tidak banyak hal dengan engkau.

Sekarang cuba negara ini menswastakan sepenuhnya Tenaga Nasional Berhad dan membenarkan kewujudan syarikat utiliti elektrik lain contohnya Kamsani Sumber Elektrik Anda Tiada Had, atau God Speed You BLIP BLIP Berhad. Dan mereka juga "memasarkan elektrik". Agak tidak mungkin juga untuk negara ini membenarkan sebenarnya, tapi boleh sahaja kalau hendak. Pengguna berhak memilih syarikat mana yang patut mensalurkan elektrik ke rumah mereka. Setiap syarikat pasti berlumba-lumba mengiklan produk mereka. Merekalah yang paling murah, barangkali siap ada pakej. Boleh jadi mereka membuat jualan langsung atau multilevel marketing. Bergantung. Tetapi bila jadi macam ini kejadian monopoli akan lesap sedikit demi sedikit. Dan ini berkait semula dengan hal 'hendak bekerja dengan TNB'. 



"Woi!!!"

"Apa?"

"Lu pandai cakap ja, cuba lu bikin syarikat elektrik lain"

"Errrr... errrrrr... eh.. esok adik lu tunang kan?"

"Aah."

"Ada makan-makan kan?"

"Ada.. datang la rumah"

*Senyum

p/s: realistik ke tidak tu pergi mampus. Tapi kalau gua sabotaj Tenaga Nasional Berhad ni sedap jugek. Hentam empangan, letupkan generator dan sebagainya. Tapi gua bukan bangang nak sabotaj  sorang-sorang, gerila la. Gerila. Pakai baju askar siap pengang senapang. Peh. Macam dalam filem.

Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...