Aug 29, 2013

Salam Merdeka

Sempena merdeka..


Saya.

Entah. Maaflah. Saya sebenarnya masih belum faham dengan kisah merdeka, tak kira lah merdeka Malaysia, Singapura, Indonesia, Mesir, Libya, Syria, Israel, China, Korea, dan Cuba. Atau mana-manalah negara dekat dunia yang merayakan hari kemerdekaan. Isu kemeredekaan ini digembar gembur suatu macam perayaan yang adatnya diambil dari mana entah.

Saya faham ada sesetengah negara yang tidak pernah dijajah akan merayakan juga hari kebangsaan yang tarikhnya dipetik dari mana entah. Namun isu di Malaysia adalah, tarikh temetrai perjanjian tiba-tiba telah menjadi satu tarikh kemerdekaan. Mungkin pemahaman saya mengenai hal ini terlalu sempit sehingga memikirkan sedemikian. Tapi kebenarannya di situ, sebelum orang putih datang, apa hari kebangsaan, apa benda hari merdeka? Masyarakat waktu itu pernah peduli? Jadi teorinya, sambutan hari merdeka ini cuma wujud apabila adanya penjajah dan yang dijajah.

Sambutan ini cuma diada-adakan untuk menampakkan kerja mungkin. Ada perarakan, ada bunga, ada Tokoh Hari Merdeka, ada apa-apa lagi lah yang hendak diperingati, tapi itu tak menjadi hal, saya tak peduli pun semua itu, cuma saya tidak puas hati dengan sejarah ribuan tahun dahulu, siapa bapak segala pemula penjajahan. Turunnya Adam ke muka bumi dengan keadaan merdeka, tiada perlu peduli dengan benda-benda mengarut mengenai penjajahan.

Tapi satu benda, macam mana pun aku kena puas hati juga. Pasal benda ni kalau Tuhan tak seting macam tu tak jadi pun macam tu. Jadi aku tak patut salahkan apa-apa pun, sebenarnya aku takda hak pun nak tak suka nak apa pun. Dia bagi, bagi la. Sampai tahap kau terima pun, Dia yang nak kau terima baru kau boleh terima.

Sekarang aku punya semangat merdeka tengak up, jadi aku pun datang 'sun' nak dengar Backstreet Boys.. Aku harap kaset-kaset tu masih ada dekat bawah rumah..

Dan satu yang tak 'sun', bila aku punya radio kat rumah pemain kaset semua dah jahanam, dan lagi tak best radio radio rekaan terkini tidak ambil peduli pengguna kaset.



p/s: aku baca balik macam setan, apa benda tah kata ganti nama diri aku bersimpang siur bukan main. Belum cakap pasal cerita, lagi tunggang langgang... 



Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

1 comment:

cikpia said...

TAU XPE.... AKUPUN DAH RASA NAK PENERAJANG SKRIN NI PAS BACA ENTRI KO....

ni pejadah aku lupa nak off caps lock lak ni!!! lantak ah!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...