Sep 8, 2013

Takdir

Pada suatu petang saya mahu makan roti canai.

Saya ke suatu warung orang mamak.

Saya pun order roti canai dengan air teh tarik dan juga air masak.

Saya pun makan dengan lahapnya dengan kadar sungguh segera.

Saya merokok kemudiannya sambil menonton siaran gusti dalam sangkar.

Saya habiskan rokok dan minum air teh dan juga air masak.


Saya ke kaunter untuk bayar.

"Semua sekali lima belas ringgit", kata mamak itu dengan telo mamaknya.

"Apahal mahal macam cilake kau ni?", saya marah dan sudah mula menyesal akibat makan di kedai ini.

"Roti lapan posen, teh tarik seringgit duapuluh sen, air masak tiga belas ringgit", terang mamak itu dengan telok mamaknya.

Saya mula rasa berang, "Kepala hotak kau air masak tiga belas ringgit!!", saya bertempik.

"Harga minyak naik ketentuan tuhan, kijang berlari ketentuan tuhan, saya berniaga ketentuan tuhan, air masak saya jual mahal juga ketentuan tuhan", panjang lebar olahan mamak itu.

Jadi saya pun bayar bila dia kaitkan dengan hal ketentuan tuhan. Sebagai manusia yang berpegang pada rukun iman ke enam, saya redho.

Kemudian saya pun menumbuk muka mamak itu shingga hidung mancungnya kemik kedalam. Jika dilihat dari tepi hidungnya menjadi rata. Kemudian saya mencapai kepala mamak itu dan menghempas pada cash machine, maka berhamburanlah duit keluar dari laci duit. Tidak puas dengan itu, saya mengheret mamak yang sudah lembik itu ke arah dapurnya. Ketika itu, air menggelegak kuat dalam tempat masak air, saya menarik mamak tadi dan membenamkan mukanya ke dalam air masak yang mahal itu.


Untuk penutup, saya membancuh air teh tarik dan menuangkan pada hidungya yang kemek itu. Moga-moga semut memnuhi ruang pernafasannya malam ini, kata syaa dalam hati.

Kemudian saya akhiri ritual dengn berkata, "Ini semua ketentuan tuhan".

Mamak itu menggelitik.


p/s: saya bukan mempermainkan agama. Tapi ada kala ilmu yang betul, tidak sesuai disampaikan tatkala masyarakat sedang marah. Orang yang marah ini, tiada guna kau ajarkan kebenaran pada waktu itu, dia takkan dengar punya. Tapi tak salah kau mencuba, moga-moga ada tempat yang baik baik untuk engkau. Moga moga, 'berani kerana benar' kau itu ada balasannya. Tuhan itu maha mengetahui.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...