Dec 2, 2011

Anak Malik

"Aku cakap bapak aku, biar dia pukul kau semua! Bapak aku kuat!!", Geri memekik tersedu-sedu sambil jalan mengundur. Tangan menuding-nuding dari jauh muka kawan-kawan yang membulinya. Latip, Johar, sama Stiv.

Latip, Johar dengan Stiv tak ambil pusing langsung. Nak takut apa dengan Cik Malik. Malah mereka siap menari-nari walau diugut Geri. Menari yang celaka juga gaya.

Geri terus jalan mengundur sampai ke rumah.

Latip, Johar dan Stiv masih tak sudah-sudah menari. Hari sudah petang.

"Hoi!", Mak Cik Lillian teriak.

Tangan dah redi pegang cemeti. "Yang kau ni apahal misih berjoget-joget senja-senja buta ni?!!" Mak cik Lillian terus menempik tuju pada Johar. Johar anak lelakinya yang nombor empat. Yang satu sampai ketiga entah ke mana sekarang. Yang nombor satu, Ezekiel. Orang cakap hilang ketika berkelana. Yang nombor dua Joseph, mati. Yang nombor tiga pun mati. Mati pun tahu dari mulut Seman Khalil. Tabligh yang dah isim.

Dicetas sekali cemeti ke tanah. Bertempiar budak-budak kaki joget tadi.

Sampai tadi yang paling kuat menari, Stiv pun hilang batang hidung entah ke mana. Stiv ni pun bukan ada rumah. Homless.

Yang nari stail pogo tadi pulak, Latip, lagi tadi dah memang tak nampak masa Mak Cik Lillian bertempik. Dia punya terkejut boleh jadi berlari tunggang langgang. Besok bukan tak sekolah. Ada lagi kerja karangan belum siap, sibuk dia nak berjoget.

Siap paling sedap, si Johar boleh pulak ikut jalan ke rumah Geri. Dekat tiga rantai juga kalau kira dari rumahnya nak ke rumah Geri tu.

*      *      *

"Tu lah kau, yang kau pergi cari pasal dengan anak Malik tu dah kenapa?", ujar Mak Cik Lillian sambil menuam lebam pada pipi Johar.

"Kau bukan tak tahu anak Malik tu............................



p/s: gua ngantuk betul, kau sambung ah sendirik.



Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

2 comments:

cikpia said...

alah!!! babik toi wat citer sekerat2..... naper ngan anak cik malik? what's wrong ngan geri???

woi setan, bangun la sambung stori!!!

Pert Doherty said...

keh keh keh.. lantak ah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...