Nov 4, 2011

MacGyver

Perhatian: Perbualan sudah dialih bahasa.

1980, Michigan.

Bahar merupakan satu-satunya pelajar Malaysia yang belajar di sana pada ketika itu.

Bahar dah masuk tahun akhir belajar di sana.

"Hernando, agak-agak dah habis belajar nanti kau nak buat apa?", Stevo bertanya kepada Bahar. Bahar dipanggil Hernando di Michigan oleh sebab rupanya yang seakan-akan orang Mexico.

Stevo pula merupakan sahabat setia Bahar di sana. Sering mengingatkan Bahar tentang keluarga di Malaysia. Dan Stevo merupakan seorang Yahudi. Tapi dalam persahabatan ini, Bahar tidak dapat lihat kisah-kisah kejahatan Yahudi yang sering diperbesar-besarkan oleh orang-orang Islam di Malaysia. Stevo tidak minum arak, tidak makan babi, tidak berjudi, tidak berzina. Yang membezakan Stevo dengan Bahar hanyalah Stevo tidak ada menunaikan solat 5 waktu. Namun Stevo ada juga bertafakur.

"Emm, entahlah, aku mungkin nak jadi guru sekembalinya aku ke tanah air", Bahar menerangkan. Hanya itulah pekerjaan yang boleh untuknya sementara mencari-cari kerja kontrak yang membayar gaji lumayan.

"Wahhhh!!, hebat betul!", Stevo bersorak. Sangat teruja.

"Kau pula Stevo? Habis belajar nanti kau nak kerja jadi apa?", Bahar pula bertanya.

"Aku bila habis belajar, aku nak balik kampung jaga ladang bapak aku!!", jawab Stevo penuh semangat. Penuh kebanggaan.

"Aik? kau belajar penat-penat 5 tahun sebab nak kerja dekat ladang je?", Bahar mula sangsi. Dia sudah menganggap Stevo manusia tidak normal.

"Laa? kami di sini memang biasa macam tu la Hernando.. Jangan kau berasa pelik.. Kami di sini belajar di universiti untuk ambil ilmu dan aplikasi.. ", Stevo menenangkan Bahar. Sambil memberikan senyuman.

Bahar masih tergaru-garu.

Sangat berbeza pemikiran orang-orang di Amerika.

"Kau jangan risau, kerja sebagai guru pun bagus, everyone has a role to play", senang Stevo menjawab.

Bahar cuma diam. Berfikir tentang bangsanya di tanah airnya yang masih berminat kepada hal kerja makan gaji. Kepada hal duduk di ofis. Banyak lagi bangsanya perlu lihat.

Stevo hanya senyum. Antara sinis atau persahabatan. Hanya Stevo yang tahu.


p/s: baru sekarang aku tahu apasal banyak filem-filem orang putih ni kalau kita tengok hero dia macam sangat serba boleh.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

8 comments:

cikpia said...

banyak benda elok yang kita bley blajar dari kaum yahudi..... tapi kita meleis nie pi ikot benda yang tk elok..... harrrrrram sungguh!

Kepala Manchis said...

suwit betul.

ah cai said...

terima kasih kerana membaca.

engineer on site! said...

gua anti sosial cene?

Pert Doherty said...

cikpia.. keh keh.. kau belajar apa dgn yaudi stakat ni?

Pert Doherty said...

kepala manciss.. tq.. ihiks

Pert Doherty said...

a cai.. sama-sama kerana menulis

Pert Doherty said...

engineer on site... kalau anti sosial apa susah.. duduk je kt umah.. keh keh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...