Nov 14, 2011

Johnny Punk Beroleh.. Lu tahu Beroleh di mana? (part 8)

Johnny lantas sorong basikal. Makin dilayan si Melati ni makin macam punai. Ada baik kalau Johnny pergi menjerat burung. Untung kalau dapat Phoenix, boleh dijual ke funfair. Satu Phoenix boleh cecah 223 jongkong emas. Kalau nak dibela pun tiada guna. Phoenix ni makannya mahal. Susah nak dicari. Daripada dibela setakat untuk mati, baik la Johnny hantar ke funfair. Boleh juga budak-budak tengok binatang apa benda Phoenix ni.

Johnny sorong terus lalu depan Esso. Tak cukup sampai lalu ke depan Maktab guru. Jalan nak ke Maktab guru tu menaik bukit. Johhny sedikit ambil nafas. Letih juga rupanya Johnny ni. Ingat rebel-rebel tak nak naik motor dah cukup handal. Johnny tekad nak sorong terus ke bandor. Boleh tahan jugak la kalau berjalan kaki nak ke bandor kalau menyorong basikal dari depan Maktab. Jenis jalan kejap berbukit, kejap merata.

Yang si Melati tak sempat Johnny menyorong basikal sampai ke Esso, dia dah keluar henfon. Talifon siapa entah. Bukan jauh mana Esso dengan depan kilang tu. Kira kalau Johnny toleh tadi boleh nampak la Melati picit punat apa dekat henfon.

Melati terus galak berbual dalam talifon.


*      *      *


Suasana sunyi betul dalam hutan tu. Yang ada cuma pokok-pokok tuanya lebih kurang 1000 tahun semuanya. Besar belaka. Pokok-pokok renek melata tak dapat banyak. Yang ada cuma lumut-lumut melekat pada banir-banir pokok.

Effendi Mahmud jadi macam sasau. Tadi dia ada di kawasan kampung. Jenis belari dari Limah stail tak menengok belakang langsung. Tiba-tiba termasuk kawasan hutan. Macam hutan zaman jurasik.

Setahu Effendi Mahmud tak pernah wujud hutan sebegini di pinggir kampungnya. Paling besar pokok yang ada di bukit belakang kampungnya cuma sebesar 3 pemeluk kanak-kanak macam dia. Tapi memandangkan Effendi Mahmud baru sembilan ke 10 tahun macam tu barangkali dia tak pernah masuk jauh ke dalam hutan belakang tu.

Effendi Memandang sekeliling. Ada satu laluan yang nampak baru. Effendi tahu betul itu jejak gajah.

Effendi menyusur perlahan di kawasan laluan gajah itu tetapi masih menyorok di banir pokok. Takut-takut ada gajah yang menyerbu keluar dari lubang ke terjun dari atas pokok.

Effendi berjaga-jaga.

p/s: kamon pendi, kamon.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

2 comments:

engineer on site! said...

Gua sampai dh lupa siri ni.. Lu baru nk tulis?

Pert Doherty said...

lama kan? kah kah.. ni siapa tah tulis..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...