Nov 26, 2018

Derhaka

Kenapa kadang kadang terasa sangat susah untuk memahamkan orang mengenai pendapat kau dan juga masalah yang kau hadapi. Bila sudah dimaklumkan pun masih tak faham faham. Ataupun kerana cara hidup mereka membantu untuk tidak faham langsung apa struggle dan masalah aku. Ada pendapat mengatakan, hidup ini terlalu singkat untuk kau merungut dengan sikap manusia. Namun, aku ada alasan sendiri kerana orang lain pula tidak guna quote tadi malah merungut dengan sikap aku macamlah aku ini bukan manusia. Banyak perkara sudah aku mengalah pun dalam hidup kerana bila nak kejar dunia tak mungkin kau akan miliki segalanya. Sebab itu kena faham konsep pengorbanan untuk suatu kejayaan lain.

Entahlah. Mungkin hidup aku saja perlu berkorban untuk permintaan dan pendapat orang lain sampai aku meninggalkan dunia. Tak mengapalah. Kalau ikutkan hati banyak sahaja yang mahu aku lakukan dan aku miliki dalam dunia tanpa mempedulikan pandangan orang. Tapi mungkin kerana genetik aku sendiri gemar mengalah agaknya. Walaupun hati membuak buak nak memperjuangkan pendapat kau yang akhirnya kau tak buat pun. Kau hanya berani dalam dimensi mimpi saja akhirnya.

Sebab itu kadang kadang saya lebih gemar tidur untuk menenangkan fikiran. Dengan tidur say berharap masa berlalu dab masalah pun berkurangan. Paling tidak di alam mimpi aku boleh jumpa kejayaan yang aku mahu. Segala pendapat aku diterima. Jadi adakalanya aku ambil jalan tidur itu. Sebab terlalu tertekan dengan dunia sebenar.

Ada satu pendapat diberikan kepada saya, layankan saja bukan lama pun struggle tu. Entah. Jika mereka boleh mengeluarkan pendapat, saya juga boleh mengeluarkan pendapat. Apa kesan baik dan buruk terhadap layankan itu? Cantik di mata orang sakit di hati sendiri? Saya dari kecil sudah mengalah dan berharapan suatu hari ada yang mendengar pendapat saya. Namun, bila saya sudah letak kepercayaan bahawa pedapat saya akan didengari, rupanya jangkaan meleset. Tiada satu pun pendapat saya dipeduli atas kerana nak memuaskan hati semua orang. Saya hany perlu jadi boneka untuk menjalani cerita yang mereka tulis untuk jiwa mereka puas. Dan jika saya mahu memberi pendapat kepada cerita itu, akhirnya saya pula diminta senyap dan ikut saja. Walhal yang perlu jadi bonekanatau pelakon itu saya. Persetujuan harus dibuat. Tapi itu semua tak mungkin jadi kerana kan sudah diberitahu bahawa pendapat saya ini tidak berguna sehingga tiba masanya.

Saya mahu mengadu pda Tuhan agar diberi kefahaman kepda masyarakat tentang cerita jiwa saya. Kenapa saya sering dituduh memberontak? Kenapa air muka saya tidak mudah menyorokkan perasaan saya? Kenapa saya kerap membantah? Kenapa segalanya terjadi begini? Jika boleh, aku mahu minta dari Tuhan agar hati hati yang tidak mahu fahami pendapat saya itu dibukakan jiwa dan mindanya agar dapat menyelami masalah dan keperluan bantahan saya. Ya Tuhan, tunjukkanlah pada mereka kebenaran kata kata saya ini. Kenapa saya sering berbeza pendapat dengan masyarakat. Bukakanlah pintu hati mereka agar tahu kenapa saya begini. Berbeza pendapat bukanlah durhaka, berbeza pendapat hanya kerana hidup saya berlainan dengan orang. Jadi pemikiran saya itu bukanlah seratus peratus salah. Kajilah semula agar kamu faham kenapa. Jangan terus tuduh saya seorang penderhaka.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...