Nov 14, 2015

Syaitan ayam

Petang itu sangat ngam. Gua sedang terbaring dalam buaian yang gua reka dari jala. Jala entah dari mana gua tak ingat. Topi gua tutupkan pada muka dan buku 'Aleph' yang gua tak habis habis baca, gua letak pada dada sambil gua layan cuaca petang. Sedap betul angin hari ini, sedap dia kalau gua nak bandingkan dengan makanan mungkin boleh dikadarkan pada sambal tumis yang ngam kadar pedas dan kadar kemanisannya. Mungkin.

TENENETET TET TET!

Gua seluk poket ambil telefon bimbit.

'1 message received'

"Wei, gua nak tanya lu ni", meset yang gua buka tulis macam tu.

"Amende?", gua balas.

Gua simpan balik telefon bimbit.

Gua sambung pejam mata. Ngam masa gua pejam mata, muncul objek berupa seorang pakcik yang rupanya iras Theodore Roosevelt. Gua jadi kaget. Gua kaget pasal gua sangat hairan macam mana masa gua pejam mata yang segelap gelap alam boleh ada cahaya yang berjaya membuat gua ada visual waktu pejam mata tu. Gua dah rasa sangsi dengan kebolehan mata gua yang sebelum ni. Dalam hati gua, "Adakah mata gua dah mencapai tahap kedua pengelihatan atau pendegaran telinga gua dah terlalu baik sehingga dapat memvisualkan objek melalui gemaan?".

Dalam gua sedang memikir mikir yang bukan bukan, tiba tiba

"Woi!", Theodore menyergah.

Gua jadi bertempiar lalu gua memekik, "Pok, pok pok pok!!!"

Gua jadi ayam. Pelik benar. Gua jadi ayam lu tahu. Gua tengak kaki gua, kaki gua kaki ayam. Saitan.
Ini tak lain tak bukan mainan syaitan ni.

Gua cuba azan.

"pok, pok pok pok!"

Gua jadi tak boleh azan. "Apahal ni?", gua cakap dalam hati pasal kalau gua cakap biasa keluar bunyi ayam.

Theodore tadi gua lihat membuka seluarnya. Gua terus mengepak ngepak tak tentu hala. Ini tak lain tak bukan Theodore cuba meliwat ayam. Gua terus mengepak ngepak sambil 'Pok pok pok'. Gua dapat lihat kemaluan Theodore dan gua cuba menutup mata, tiba tiba..

TENENETET TET TET!

Gua seluk poket ambil telefon bimbit.

'1 message received'

Masa ni gua jadi pelik gila, gua ada tangan. Tangan manusia.

Gua terus jerit.

"Pok pok pok pok!!"

Setan. Gua masih separuh ayam.

Gua lihat kaki gua. Memakai kasut. Bermakna badan gua dari paras tangan hingga ke kaki adalah dalam rekabentuk manusia normal.

Gua cuma melihat pada reflection yang terdapat pada telefon bimbit untuk pastikan wajah gua adalah dalam bentuk manusia normal.

Gua lihat rupa gua macam rupa gua yang biasa biasa, gua manusia.

Gua cuba jerit lagi.

"Pok pok pok pok!!!"

Cilake.

"Apasal suara gua macam ayam", gua bercakap dalam hati saja.

Tapi gua tak lupa pada meset yang masuk tadi.

"Apa maksud kehidupan pada lu?", ayat dalam meset tu.

Gua balas ringkas, "Kehidupan adalah suatu tempoh."

Lepas gua sent je meset terus gua bergegas berlari ke rumah jiran.

Gua tak menjerit, gua cuma mengetuk pintu rumah jiran gua dengan cara yang paling bersopan santun. Gua tidak cuba-cuba memberi salam cara arab, kerana takut takut jiran gua bukan dari golongan yang mengamalkan cara hidup arab. Tambahan gua pun tak kenal jiran gua. Astaghafirullah. Teruk benar cara gua hidup berjiran selama ini rupanya.

Jiran gua buka pintu.

Gadis.

Gadis yang cantik rupanya.

Potongan tubuhnya juga menarik.

Ya tuhan, terima kasih atas rahmatmu.

Gua jadi khayal sebentar.

"pok pok pok pok pokpokpopkpopokpokp", gadis itu bercakap.

Gua beristighfar.

Gua terus berpaling dan kembali ke buaian kerana gua bukan jenis yang menerajang wanita. Maafkan saya gadis yang cantik.


p/s: soalan apa maksud kehidupan tu sebenarnya gua nak tulis panjang lagi. Tapi nanti nanti la.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...