Jun 4, 2012

Borang Wang Ehsan gua yang tak setel lagi. Syaitan betul

Gua pergi ke pejabat HEP dengan muka ceria. Nak hantar borang minta Wang Ehsan agar yuran gua terbayar guna duit itu.

Gua ke kaunter beri borang permohonan pada satu brader yang jaga kaunter.

Brader tu ambil. Masa tu dia tengah borak dengan satu budak klemer mana tah. Dia bual lama jugak. Baru nak belek gua punya borang.

"Bang, lagi satu, ni macam mana nak daftar L.I.*, saya tak boleh daftar sebab yuran belum bayar lagi", gua tanya.

Brader tu selak-selak borang permohonan gua.

Lepas tu tengok gua atas bawah.

"Kitorang sebenarnya tak terlibat dengan hal L.I."

Gua senyap. Brader tu ke belakang kaunter bahagian pejabat.

Tak lama kembali semula dengan borang gua. Dia hulur dekat gua.

"Awak boleh tunggu sekejap tak, orangnya yang uruskan ni pergi solat"

Gua angguk.

Dalam 5 ke 10 minit gua tunggu.

Ada seorang perempuan umur lingkungan 30 masuk 40 muncul dari pintu masuk.

"Kak, ni budak nak jumpa", brader tadi panggil kakak tu.

Gua fikir dia ni la akan menyelesaikan semua masalah gua ni hari.

Kakak tu pergi ke gua, "Ada apa?"

"Ni ha", gua sambil tunjuk borang permohonan.

"Oh.. ni bagi dekat Su", kakak tu cakap sambil tengok gua kemudian tengok brader tu.

Gua ke kaunter semula. Berharap borang gua akan masuk list.

Ada kakak lain jaga kaunter tu ambil borang gua. Kemudian dia ambil kertas nota kecil.

Dia tuliskan nama penuh 'Su' tadi beserta nombor telefon.

"Ni nanti awak telefon dia, awak cerita la macam mana masalah", kakak yang dekat kaunter tu hulur borang permohonan gua kembali beserta nota kecil itu.

"Ok"

Gua keluar.


*       *       *

Penyudahnya, borang gua tak listed.

Tahi.

Ada juga gua minta duit dekat ahli-ahli politik seluruh Malaysia ni kang.

Semalam gua ada suruh kawan gua minta duit baitulmal. Jangan cakap baitulmal pun pakai pesen macam pejabat HEP ni jugak. Memang cilake.

Apa masalah kalau ambik je borang gua tu. Masukkan dalam list. Timbalan Naib Canselor pun kalau tengok borang gua terus approve la syaitan. Kau orang kerja balaci pun banyak hal. Macam gua mintak duit lu orang. Gua minta duit yang orang lain tak nak tuntut sepanjang belajar. Ni tahun last la gua belajar. Gua nak mintak sikit je pun berkira.

Jaga la nanti tahun depan ada rombakan besar-besaran. Satu sen pun orang HEP tak dapat gaji. Baru nak isi borang macam gua minta bantuan. Padan muka. Buek.


p/s: Tunggu la zaman gua kaya, gua yang hulur wang ehsan dekat kau orang. Gua nak lu orang tahu betapa senangnya gua setelkan masalah yuran budak-budak generasi masa depan.


Tak payah nak jumpa 'Su' la, 'Mu' la, ke siapa-siapa. Gua punya pesen gua terus pergi Pejabat Bendahari yang jaga yuran budak-budak tu, terus bayarkan. 




*L.I. - Latihan Industri
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

2 comments:

Fndy said...

lu memang berhati mulia. nnti pilihanraya gua vote lu

Anonymous said...

Ini aku suka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...