May 14, 2016

Pub

Kawan gua ada cerita pasal nasib pada gua.

"Sial badan, nasib dipersalahkan", dia memetik buah kata dari seorang yang lebih ahli.

Soal nasib hidupnya itu tak perlulah saya ceritakan di sini. Ada baik simpan sahaja untuk tidak menimbulkan fitnah.

Bila membahaskan soal nasib ni saya terfikir, "Apakah rupa nasib ini kalau divisualkan?"

Dalam otak saya tergambar satu jalan yang lurus di sebuah kawasan gurun yang bukan terlalu kering bukanlah terlalu panas, sedang sedang namun gurun itu still nampak kosong. Hujung jalan yang lurus itu tidak dapat dilihat kerana terlalu panjang. Di sepanjang jalan itu terdapat banyak pub di kiri dan kanan. 'The First Post', 'The Old Familiar', 'The Famous Cock', 'The Cross Hand', The Good Companion' dan bermacam-macam lagi nama pub yang ada di sepanjang jalan itu. Isunya di sini, ialah pilihan. Antara engkau nak masuk atau tidak, antara kau nak minum atau tidak. Dan antara kau ready dengan kesannya atau tidak. Hal ini macam perjudian jugak kalau dilihat secara lebih teliti kerana kesan yang akan muncul di setiap pub itu berlainan.

Bercerita hal pub, apa lagi kau buat kalau bukan mabuk. Macam itu jugaklah dunia, perkara-perkara dan juga masalah masalah yang muncul di dunia ini tidak lain tak bukan hanya untuk membuatkan kita mabuk pasal persekitaran dan juga hal hal duniawi. Kita khayal, kita syok, dan kita hilang pertimbangan. Tidak kira dalam apa jua hal, duit, duit, duit, perempuan, perempuan, perempuan, motosikal, kereta, tanah, pakaian, penulisan, seni, rokok, telefon pintar, aplikasi internet, deodorent, lipat pakaian, snuker, muzik, karoke, kambing bakar, restoran hipster, kek keju, baju raya, senjata api, kad kredit, yuran pendaftaran, populariti, restore kereta lama, Disco 2000, dan juga kroni.

Dan adakah kita benar benar ready dengan setiap mabuk yang muncul itu. Kerana setiap mabuk yang datang pasti akan pergi. Kerana mabuk itu juga makhluk. Setakat saya hidup, saya belum pernah dengar kisah makhluk yang berjaya menyaingi Tuhan, kerana Tuhan itu memang sifatnya tidak akan langsung ditandingi.

Untuk jadi kental, masuklah setiap pub itu. Namun ada satu rasa yang wujud dalam diri kita yang akan membantu kita buat pilihan antara perlu atau tidak untuk kita masuk dalam pub-pub di sepanjang jalan itu. Perlu atau tidak kita memambukan diri pada ketika itu, atau kita hanya teruskan jalan tanpa melihat langsung pun pintu pub itu. Malah lagi sedap kita terus tak tahu pun nama dan kewujudan pub itu. Begitulah seterusnya sehingga kita jumpa penamat 'The World's End'.

Dan kembali kepada persekitaran asal, kawan saya amat bersetuju dengan pendapat ini kerana rasa dalam diri kita ini kita yang kawal, kalau kau hendak mabuk, mabuklah, kalau kau taknak pergilah. Lagi satu, biarpun memori itu wujud (pengalaman keseronokan dan apa pun berlaku di pub itu), tapi cara mana dia tangani memori itu sebagai sesuatu yang bermakna atau tidak.

Pada pendapat saya, jika kau masih rasa nak mabuk, teruskan, jika kau rasa semua ini hanya pengisian engko dekat dunia, bergantung la. Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.

Semua atas engko.


p/s: Boring gila cara gua menaip kali ni.

Namun paling power gua mimpi berjaya mengkompos lagu duet. Kah kah kah. Lama jugak gua tidur semalam. Sampai dia punya mimpi psychedelic tu, gua boleh nampak ada satu tanah ni belayar dengan rakyat mereka. Pemakaian mereka juga agak pelik semacam golongan tanah besar china pada suatu masa dahulu namun ada campur aduk dengan golongan red indian. Langit adalah lukisan. Gua terus rilek macam benda itu sepatutnya memang macam tu.  

Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...