May 3, 2015

You Talk a good game

Sebenarnya ada suatu tahap adalam hidup kau akan tak peduli sekeliling engkau, walhal suatu masa kau tak sudah sudah yang rasa tak puas hati dengan segala-gala benda dari hal tayar basikal sampai ke hal galaksi. Suatu masa kau sangat menunjukkan kau punya rage yang sekarang aku rasa benda tu makin lama makin tak perlu sebenarnya, tapi sebagai orang berfikir akan muncul thought jenis penentangan ni. Tak kisah la penentangan terhadap politik, makanan, agama, undang-undang, pemakaian, sikap dan juga persatuan. Namun perkara ini kerap berlaku waktu stage pertama menggunakan kebolehan berfikir, bila dah sampai stage seterusnya pemikiran akan menjadi lebih bijak dalam menghukum sesuatu hal. Wujudlah pengelibatan tuhan dalam pertikaian tadi, walaupun sebenarnya tuhan itu wujudnya sejak dari awal lagi tanpa perlua ada perbezaan pendapat pun. Jika difikir baik-baik, pertikaian yang muncul itu juga adalah turutan aturan tuhan jugek. Tapi masa yang diwujudkan di sekitar tidaklah digunakan dengan baik untuk berfikir hal-hal demikian, jadi penyalahan, penuduhan, penghukuman terus disabit kepada siapa-siapa yang dirasakan salah. Salah yang dimaksudkan kadang-kadang sebenarnya hanya tercipta atas kelainan pembudayaan. Bila bercerita mengenai pembudayaan, sering terlintas di akal hanya hal-hal yang berkaitan dengan perkara-perkara tradisional. Namun, kebudayaan adalah suatu kebiasaan bagi sesetengah komuniti, contohnya ambil dari skop kecil iaitu keluarga, kebudayaan yang muncul mungkin cara penyusunan perabot. Dan term salah akan muncul jika susunan perabot adalah berlainan dengan cara yang ditonjolkan keluarga tersebut. Dan label salah ini sering muncul dari mulut mulut komuniti lain yang lebih besar dari lingkungan keluarga tadi. Dan hal ini berterusan hingga ke pemikiran antarabangsa.

Bila mengetahui salah dan betul yang tercipta atas pembudayaan, kita akan terus menghukum.

dan gua dah malas gila babi nak explain, sebab gua punya marah dah reda.

padahal gua sebenarnya tak marah pun.

Jadi gua mengambil langkah bijak untuk berdiam diri dan berlatih cara mengapungkan diri dalam tekanan udara bumi. Sambil gua tidak sudah sudah mengukir gabus untuk dijadikan berhala pada bahasa kasarnya.




p/s: "Sebenarnya ada benda yang kita nak luahkan, tapi kita dah tahu pun apa yang orang nak respon balik, dan benda tu pun adalah perkara yang tak perlu diluahkan", ada suatu kawan cakap pada gua kelmarin. Dan situasi tu pun ada pada gua sekarang, Jadi gua cuma steady-steady mengukir tentakel sotong.
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...