Mar 24, 2012

Follow Your Dream

Hari ini kita diajar mengikut arahan.

Besok kita diajar 'follow your dream'.

Madefaker.

Jenis mengajar tak ikut step. Pastu sampai ke mampus orang tak dapat buat 'follow your dream'.

Gua dah berkira-kira nak tulis balik modul-modul kemanusiaan negara Uncle Sam. Supaya majis-majis kembali. Dan setiap orang ada matlamat yang sangat macho.

Dan apabila bertanya pada budak kecil waktu tu, "Kamu nak jadi apa besok besar?"

"Saya nak jadi Goku".

Kali itu, kata-kata "Follow Your Dream" itu amat bermakna. Bukan macam sekarang. Setakat mulut cakap "Follow your dream" tapi "Tapi nanti kalau aku tak pergi kerja macam mana aku nak makan".

Bukan salah si penjawab, tetapi dia dah telalu lama hidup mengikut arahan kehidupan yang tak pernah diperasan secara detail oleh mata-mata normal. Pengajaran sebelum itu telah menyumbat otak dengan arahan-arahan yang secara amnya nampak munasabah, tapi tidak munasabah terhadap setiap manusia.

Sampai satu masa, "Dream" yang dimaksudkan itu hanyalah material yang tidak memberi kesan ke dalam diri. Memang mereka akan buat "Follow Your Dream", tapi satu macam modul juga. Mereka dan mereka punya "Dream" yang mirip. Contohnya, Lamborghini, Ferrari, Bugatti Veyron dan semuanya "Dream-dream" yang termaksud itu dalam satu konteks yang sama. Walaupun tidak semua punya "Dream-dream" demikian, ada juga mahukan tanah, rumah, gadget dan juga pelbagai barangan lain. Skop yang terlalu kecil.

Lepas tu idea gua ilang. Setan.






p/s: Gua ada impian sebenarnya...
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...