Jun 20, 2013

Acapkali

Bila bercerita pasal UiTM, bukan main lagi budak-budak melayu ni. Paling top la tu. Lagi-lagi UiTM Shah Alam. Tiba-tiba rasa masing-masing jadi pandai. Tiba-tiba rasa nak membaca hal-hal algebra ke, sejarah melayu kuno ke, hal-hal penadbiran, ke hal-hal apa-apa la. Berikutan belajar pun dah pandai, sikap nak melawa tu kena la ada. Bermula dari pemakaian seluar denim, seluar denim yang bukan-bukan rekaannya, serta baju kemeja kotak-kotak yang mengarut juga rekaannya. Kemudian, benda ni tidak 'pergi' kalau tak disesuaikan dengan pemakaian tudung terkini yang gua pun dah tak terikut mana yang paling terbaru, selain itu kena pakai topi, takda topi pakai la cermin mata bingkai besar tanpa power, itu lebih bermakna.

Berpunca dari permasalahan belajar, pemakaian, sikap juga ada terkait secara tidak langsung. Sikap tak fasal-fasal jadi berani lain macam fasal dah belajar dekat UiTM. Rasa kalau keluar pagar UiTM ni, rasa nak bagi penampar je dekat pakcik yang tengah tunggu lampu merah depan UiTM. Itu gua pun tak tahu kenapa. Yang gua tahu sedap tengok pakcik yang tengah tunggu lampu merah terpinga-pinga, malah kalau lebih teruk pakcik tu tak free gear dan terpulas throttle banyak, lagi nasib tak baik pakcik tu ada gear 1. Terpinga-pinga lalu melambung. Ok. Berbalik kepada sikap. Sikap setiakawan, bila masuk UiTM, rasa setiakawan tu tinggi bukan main. Nak ke mana-mana, mesti dalam satu grup. Tak boleh tinggal. Mesti nak beramai. Adakala melintas jalan, melintas jalan mesti nak dengan gu, baru boleh go.

Bila semua ini dihubungkait, menjadilah suatu umat manusia masa hadapan. Manusia yang berpakaian seluar denim, berani lain macam, tudung haruk pikuk, melintas berteman.

Jadi saya pun seperti biasa, memandu Cadillac Escalade gua yang berwarna hitam dan mempunyai bumper hadapan yang diubahsuai seakan penyodok bajak dan tak lupa decal nombor '3' pada pintu pemandu dan penumpang hadapan. Saya memandu berhati-hari melalui susur kiri berhadapan gerai makanan segera Kentucky. Kemudian saya pun menyanyi-nyanyi selepas menghimpit ke kanan. Jalan itu satu hala, jadi gua impit kanan habis. Tatkala gua dah mula rangkap ke dua, terpandang pada dua gadis sedang melintas, namun mereka hanya memandang sebelah kiri mereka sahaja. Gua jadi tidak sampai hati untuk melanggar mereka jadi gua mengelak ke kiri jalan sambil sempat dam lampu, manakala mereka sudah berjaya melintas dan masih memerhati kenderaan dari kiri. Akibatnya gua sudah menghentam beberapa zombie yang sedang lahap memakan babi hutan. Gua pun mula rasa bersalah terhadap zombie.

Dari tingkap Cadillac Escalade gua memerhati perempuan-perempuan tadi melintas dengan bahagia.

Gua kembali mengemudi Cadillac Escalade menuju kawasan kejiranan gua.

"Ini lah akibatnya belajar di UiTM, pakaian dah mula bukan-bukan, sikap pun dah mula berani lain macam, badan pun barangkali sudah jadi kebal, manakala otak kau dah kemana, kau nak melintas jalan di Malaysia, kereta semua datang dari arah kanan, yang kau sibuk memerhati kenderaan dari kiri dah apahal? apahal!!! apahal gila!!!?", gua marahkan makwe UiTM, zombie dilanggar. Gegak gempita seluruh kejiranan gua akibat gua mengeluarkan suara secara pukal. Lalu suara gua jadi bergema-gema dia seluruh pelusuk bandar.

Gua ternampak bangunan IPD runtuh separuh.

Barangkali terkena gemaan suara gua.

Gua senyum sambil mengacukan senapang ke arah zombie-zombie yang berkeliaran.



p/s: Gua tak paham asal jerebu je sekolah tutup, abis gaji Anip kira macam mana? Entah ye je budak-budak tadi budak UiTM, gua bedal je. TNC cari gua ni kang besok. kakakakaka
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

1 comment:

Anonymous said...

kau bawak kete pun sayur.. puihhhh.. kalau x xsampai aku dekat stesen bas -EOS

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...