Apr 17, 2013

Rasuah dan entah

Pada suatu hari di zaman akan datang yang serba maju dan canggih. Saya sedang bermain pakau bersama budak-budak saya. Ketika itu saya mengepalai suatu syarikat percetakan yang tersohor.

Tiba-tiba datang seorang pemuda. Umur lingkungan 30-an. Saya ambil peduli seketika. Saya sanggup berhenti bemain pakau walaupun ketika itu saya sedang ke arah kejayaan.

"Assalamualaikum", sapa pemuda itu.

"Wa.. aaa.. laikum.. salam...", saya menjawab salam sambil mulut mengemam rokok yang masih berasap. Pedih juga asap masuk ke mata.

Saya perhati atas bawah pemuda itu. Berkemeja dan berseluar slack hitam. Saya geleng kepala. Apa punya pesen la budak ni.

"Ya encik boleh saya bantu", saya dengan penuh budiman meletakkan daun pakau atas meja dan meninggalkan meja bermain pakau. Budak-budak saya  terhenti permainan.

"Emmm.. saya ingat nak cetak buku la, boleh bagi sebut harga?", tanya pemuda itu semula.

"Em, buku macam mana ya?", saya tanya semula.

"emm.. macam ni", pemuda itu menunjukkan satu contoh buku dan menghulurkan kepada saya.

Saya perhatikan kulit luarnya guna kertas kad dengan kemasan tanpa kilat, isinya macam buku novel luar negara, kertas buku mesra alam.

"Boleh, nak berapa ribu ketul?", saya menanya sambil menghembus asap rokok ke merata-rata. Agak teruk juga sikap saya.

"Saya nak oder 1000 je, tapi saya nak besok", pemuda itu terangkan.

Lantas saya menyepak belikat pemuda itu.

Tersungkur dibuatnya pemuda itu.

"Kau ni ada akal ke tidak?!!!!", saya seraya menengking selepas melakukan sepakan.

"Saya bayar, saya bayar lebih", kata pemuda itu walaupun sudah tersungkur.

Saya sambung memijak muka pemuda itu, sambil tangan saya masih memegang buku contoh tadi. Saya memijak-memijak memijak memijak hinggalah wajah pemuda itu peroi.

"Saya tidak ambil rasuah", saya menegaskan sambil melempar buku contoh apa benda entah ke muka pemuda itu.

Kemudian saya kembali ke meja pakau, merampas satu botol minuman beralkohol milik budak saya yang bukan Islam. Saya bawa botol itu ke tempat pemuda yang wajahnya peroi itu kemudian menuang ke serata pelusuk tubuh pemuda itu.

Saya kemudiannya menyalakan sebatang mancis dan membakar pemuda yang hendak merasuah saya itu.

Habis terbakar seluruh badannya.

"Ini aku tak suka ambil pesanan dari golongan macam ni, sikit-sikit nak cepat, sikit-sikit nak cepat, pastu nak rasuah aku"



p/s: Rasuah ni dah jadi barah, sampaikan budak-budak remaja pun dah mula terikut-ikut sikap orang tua yang rajin merasuah. Ye gua tahu lu ada duit boleh bayar, tapi adakah kau boleh membeli Kaabah jika Nabi Ibrahim tak pernah membinanya sejak dari awalnya? Itulah konsepnya, masa, tragedi, sentimental, rock n roll, pertumpahan darah, idea, kebijaksanaan, kuih muih, setitik peluh petani, dan babi. Kalau kau ada duit apa kau boleh beli kuasa tuhan? Itu lah ramai tak faham, semua orang nak segera. Satu je kalau kau nak semua dekat dunia ni segera, amalkanlah sikap yang baik-baik. Amalkan sikap penyabar. Dan satu lagi, penyabar sahaja tidak guna kalau tidak berakal. Contohnya kau oder nak cetak buku yang kau nak guna pada 25 Mei, dan kau oder pada 24 Mei dan kau cakap, "Takpe saya boleh tunggu sini sampai siap besok". Ketika itu, gua akan senyum dan bakar ahli keluarga engkau.  Kau tahu tak, itulah contoh kes penyabar yang bengap. 


Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

1 comment:

engineer on site! said...

eleh... kau cuba rasuah aku boleh pulak???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...