Sep 6, 2016

Kelembanan Tasik Galilee

Sekali lagi Lynn Gray memikirkan perihal Jaafar Kennedy. Jaafar adalah seorang pahlawan yang luarbiasa. Kisah yang sering terkait dengan Jaafar adalah mengenai keluasan tapak kakinya dan juga pergelangan kakinya yang merah.

Lynn berjalan tenang ke arah tingkap. Persekitaran yang cerah dapat dilihat kemas terpapar pada wajahnya. Lynn sentiasa membenci kelembanan Tasik Galilee dengan sepenuh keberaniannya. Tidak lupa juga tapak perkhemahan yang sangat terjaga itu. Lynn masih terus membenci. Tasik Galilee adalah tempat yang menggalakkan kecenderungannya untuk terus berasa bimbang.

Kemudian dia melihat sesuatu dari kejauhan, atau lebih tepat, seseorang. Ia adalah sosok seorang tokoh luar biasa, Jaafar Kennedy.

Lynn menelan air liur. Dia menoleh pada refleksi sendiri. Lynn adalah seorang yang mulia, kurang ajar, peminum kopi dengan kaki rapuh dan pergelangan kaki halia. Rakan-rakannya melihat dia sebagai seorang yang siap sedia, haiwan hidup. Sekali, dia telah pun dibawa orang kurang upaya yang bersih kembali dari ambang kematian.

Tetapi tiada seorang yang mulia yang pernah membawa orang kurang upaya yang bersih kembali dari ambang kematian, telah bersedia untuk apa yang telah Jaafar buat di kedai hari ini.

Angin bertiup seperti tikus yang berfikir, membuat Lynn bimbang. Lynn mencapai topi koyak yang bertaburan berdekatannya; dia mengurut topi itu dengan jarinya.

Lynn melangkah keluar dan Jaafar datang lebih rapat, dia dapat melihat senyuman dengan mata lebar di wajah Jaafar.

"Lihatlah Lynn," Jaafar menderam, dengan silau niat jahat yang mengingatkan Lynn terhadap ular yang luar biasa. "Bukannya saya tidak suka kepada kamu, tetapi saya mahu membalas dendam. Anda berhutang saya 2762 Sheqel."

Lynn menoleh ke belakang, lebih bimbang dan jarinya masih menggenggam topi robek itu. "Jaafar, saya telah mendapat pekerjaan baru," dia menjawab.

Mereka memandang antara satu sama lain dengan perasaan cemas, seperti dua kain belacu, keldai menitis berbual di sebuah majlis pertunangan yang sangat jelas, dengan muzik klasik bermain di latar belakang dan dua bapa saudara bersimpati berjalan mengikut rentak.

Tiba-tiba, Jaafar menerkam dan cuba menumbuk Lynn tepat pada muka. Dengan sangat pantas, Lynn mencapai topi robek itu dan menyarung pada tengkorak Jaafar.

Kaki luas Jaafar bergetar dan pergelangan kaki merah beliau bergoyang. Dia kelihatan sunyi, dompetnya seperti direbus.

Kemudian dia merintih dengan suara yang sangat menyeksakan dan terjelopok ke tanah. Sejurus kemudian Jaafar Kennedy telah mati. Jaafar Kennedy telah mati!

Lynn Gray kembali ke dalam dan membuat secawan kopi.

p/s: 

Down, down in my bones
Somewhere I'd never have known
Right at the back of my head
Ni iklan datang dari mana ni? Cis!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...